Programa educativo gamificando para mejorar la motivación académica en estudiantes de educación física octavo ciclo Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidades Universidad Nacional de la Amazonía Peruana Iquitos 2023

Date
2024Author
Rengifo Ruiz, Molly Danae
Nogueira Rios, Claudia Vanessa
Metadata
Show full item recordAbstract
The primary objective of the research was to assess how the introduction of the 'Gamifying' educational program influenced the enhancement of scholarly enthusiasm among students enrolled in the Eighth Cycle Physical Education course at the Faculty of Education and Humanities, National University of the Peruvian Amazon, Iquitos, during the year 2023. An evaluative methodological approach characterized by a univariate, field-based, and cross-sectional design was adopted. The target population consisted of 40 students, who also formed the study sample. Data collection utilized a questionnaire previously validated by subject matter experts using survey technique. Results: Following the implementation of the educational program Gamifying on student academic motivation, significant changes in motivation levels were observed. The percentage of students with high motivation levels increased significantly from 25.0% (10 students) to 80.0% (32 students), while the medium level experienced a decrease from 67.5% (27 students) to 20.0% (8 students). There was a substantial improvement in the low level, decreasing from 7.5% (3 students) to 0.0% post-intervention. Conclusions: The results indicate that implementing the educational program Gamifying had a positive impact on academic motivation for Physical Education students at the UNAP. The notable increase in high motivation levels, coupled with the decrease in medium and low levels, confirms the effectiveness of this program in enhancing student motivation. These findings underscore the importance of further research into innovative educational strategies like Gamifying to enhance academic motivation and foster greater engagement in the learning process for Physical Education students. El estudio tuvo como objetivo principal determinar cómo la implementación del programa educativo con elementos de gamificación influye en el incremento de la motivación académica de los alumnos del Octavo Ciclo de Educación Física de la Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidades de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana en Iquitos durante el año 2023. En el estudio se adoptó un enfoque de evaluación univariado, implementado en terreno con una perspectiva transversal. Se centró en un grupo de 40 estudiantes, quienes constituyeron tanto el grupo focal como la muestra de la investigación. Para la recolección de datos se utilizó un cuestionario previamente validado por expertos en la materia mediante la técnica de encuesta. Resultados: Tras la implementación del programa educativo Gamificando en la motivación académica de los estudiantes se observaron cambios notables en los niveles de motivación. El porcentaje de estudiantes con un nivel alto de motivación aumentó significativamente del 25,0% (10 estudiantes) al 80,0% (32 estudiantes), mientras que el nivel medio experimentó una disminución del 67,5% (27 estudiantes) al 20,0% (8 estudiantes). En cuanto al nivel bajo, se evidenció una mejora sustancial al reducirse del 7,5% (3 estudiantes) a 0,0% después de la intervención educativa. Conclusiones: La investigación indica que la adopción del enfoque lúdico en la educación, específicamente a través del programa gamificado, ha generado un aumento significativo en el interés y la motivación de los alumnos de Educación Física en la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana (UNAP). Se observó una elevación en los niveles de alta motivación y una reducción en los niveles medios y bajos, lo que demuestra la eficacia de la gamificación para incentivar a los estudiantes. Estos resultados subrayan la necesidad de seguir explorando y aplicando métodos de enseñanza novedosos como la gamificación, con el fin de incrementar la motivación académica y promover una participación más activa en el aprendizaje de los estudiantes de esta disciplina
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Gestión pedagógica y estrategias de inclusión educativa en docentes de la facultad de ciencias de la educación y humanidades, Iquitos 2021
Wong Queija, Patricia (Universidad Nacional de la Amazonía PeruanaPE, 2023)The research that was carried out presents as a title, Pedagogical Management and Educational Inclusion Strategies in teachers of the Iquitos 2021 Faculty of Education, the general objective was to explain the association ... -
Liderazgo transformacional y la eficacia de la gestión pedagógica de directivos en la IEPSPM N° 6010227 Club de Leones Lemgo Alemania San Juan Loreto 2014
Perez Flores de Salazar, Maria Teodora; Arone Sanes, Susana (Universidad Nacional de la Amazonía PeruanaPE, 2022)In the present study carried out in the Peruvian Amazon, the general objective was to determine the relationship between transformational leadership and the effectiveness of the pedagogical management of Directors in the ... -
La gestión educativa en el surgimiento de las políticas de educación intercultural en el Perú
Andía Pérez, Francisco Javier (Universidad Nacional de la Amazonía PeruanaPE, 2023)This research explores the beginnings of intercultural and management policies in Peruvian education, from the urgency of verifying the worrying reality of the hasty disappearance of vernacular languages. The language ...