Impacto de la COVID 19 en la enseñanza y aprendizaje en una escuela intercultural bilingüe de la comunidad San Martín de Tipishca, pueblo Kukama Kukamiria 2020-2021
Abstract
This thesis investigates the impact of the COVID-19 pandemic on the teaching of educators and the learning of sixth-grade students at Educational Institution N° 60588, characterized as a Bilingual Intercultural Education (EIB) school of the Kukama Kukamiria indigenous people, located in the San Martín de Tipishca community, Parinari district, Marañón River basin, Loreto department, during the years 2020 and 2021. From an anthropological perspective, the research seeks to understand how the effects of the pandemic have influenced sociocultural and socioeducational dynamics in the implementation of EIB during the crisis. The research identified four relevant aspects where the educational impact was evident: a) access to distance education and technology: achievements and gaps; b) adaptation of teaching and learning methodologies; c) perspectives and participation of parents in the education of their children; and d) community participation and local knowledge. Additionally, this thesis developed a participatory research process that allowed for a better understanding of the complexity of the educational reality during the pandemic. The research approach was qualitative, descriptive in nature, with an ethnographic design. The population sample included 46 people, including authorities, students, teachers, parents, as well as indigenous elders and plant specialists. Semi-structured interviews, direct observation, and the Talking Map, including stop motion animation, were employed. Esta tesis investiga el impacto de la pandemia de COVID-19 en la enseñanza de los docentes y el aprendizaje de los estudiantes del 6to grado de primaria de la Institución Educativa N° 60588, caracterizada como de Educación Intercultural Bilingüe (EIB) del pueblo indígena Kukama kukamiria, ubicada en la comunidad San Martín de Tipishca, distrito de Parinari, cuenca del río Marañón, departamento de Loreto, durante los años 2020 y 2021. Desde una perspectiva antropológica, la investigación busca comprender cómo los efectos de la pandemia han influido en las dinámicas socioculturales y socioeducativas en la aplicación de la EIB durante la crisis. La investigación identificó cuatro aspectos relevantes en los que se evidenció el impacto educativo: a) Acceso a la educación a distancia y tecnologías: logros y brechas; b) adaptación de metodologías de enseñanza y aprendizaje; c) perspectiva y participación de los padres y madres en la educación de sus hijos e hijas; y d) participación comunitaria y conocimiento local. Asimismo, esta tesis desarrolló un proceso de investigación participativa, que permitió comprender mejor la complejidad de la realidad educativa durante la pandemia. El enfoque de la investigación fue cualitativo, de tipo descriptivo, con diseño etnográfico. La muestra poblacional incluyó a 46 personas, entre ellas autoridades, estudiantes, profesores, madres y padres de familia, así como sabios y vegetalistas indígenas. Se emplearon entrevistas semi-estructuradas, observación directa y el Mapa Parlante, incluyendo la animación stop motion.
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