Show simple item record

dc.contributor.advisorRivas Ruiz, Roxani
dc.contributor.authorMozombite Ruiz, Wendy Darlene
dc.date.accessioned2025-04-02T16:33:29Z
dc.date.available2025-04-02T16:33:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other370.117 M84 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11202
dc.description.abstractThis thesis investigates the impact of the COVID-19 pandemic on the teaching of educators and the learning of sixth-grade students at Educational Institution N° 60588, characterized as a Bilingual Intercultural Education (EIB) school of the Kukama Kukamiria indigenous people, located in the San Martín de Tipishca community, Parinari district, Marañón River basin, Loreto department, during the years 2020 and 2021. From an anthropological perspective, the research seeks to understand how the effects of the pandemic have influenced sociocultural and socioeducational dynamics in the implementation of EIB during the crisis. The research identified four relevant aspects where the educational impact was evident: a) access to distance education and technology: achievements and gaps; b) adaptation of teaching and learning methodologies; c) perspectives and participation of parents in the education of their children; and d) community participation and local knowledge. Additionally, this thesis developed a participatory research process that allowed for a better understanding of the complexity of the educational reality during the pandemic. The research approach was qualitative, descriptive in nature, with an ethnographic design. The population sample included 46 people, including authorities, students, teachers, parents, as well as indigenous elders and plant specialists. Semi-structured interviews, direct observation, and the Talking Map, including stop motion animation, were employed.en_US
dc.description.abstractEsta tesis investiga el impacto de la pandemia de COVID-19 en la enseñanza de los docentes y el aprendizaje de los estudiantes del 6to grado de primaria de la Institución Educativa N° 60588, caracterizada como de Educación Intercultural Bilingüe (EIB) del pueblo indígena Kukama kukamiria, ubicada en la comunidad San Martín de Tipishca, distrito de Parinari, cuenca del río Marañón, departamento de Loreto, durante los años 2020 y 2021. Desde una perspectiva antropológica, la investigación busca comprender cómo los efectos de la pandemia han influido en las dinámicas socioculturales y socioeducativas en la aplicación de la EIB durante la crisis. La investigación identificó cuatro aspectos relevantes en los que se evidenció el impacto educativo: a) Acceso a la educación a distancia y tecnologías: logros y brechas; b) adaptación de metodologías de enseñanza y aprendizaje; c) perspectiva y participación de los padres y madres en la educación de sus hijos e hijas; y d) participación comunitaria y conocimiento local. Asimismo, esta tesis desarrolló un proceso de investigación participativa, que permitió comprender mejor la complejidad de la realidad educativa durante la pandemia. El enfoque de la investigación fue cualitativo, de tipo descriptivo, con diseño etnográfico. La muestra poblacional incluyó a 46 personas, entre ellas autoridades, estudiantes, profesores, madres y padres de familia, así como sabios y vegetalistas indígenas. Se emplearon entrevistas semi-estructuradas, observación directa y el Mapa Parlante, incluyendo la animación stop motion.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectEducación interculturales_PE
dc.subjectEducación bilingüees_PE
dc.subjectEnseñanzaes_PE
dc.subjectAprendizajees_PE
dc.subjectCOVID19es_PE
dc.titleImpacto de la COVID 19 en la enseñanza y aprendizaje en una escuela intercultural bilingüe de la comunidad San Martín de Tipishca, pueblo Kukama Kukamiria 2020-2021es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineAntropología Sociales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Antropología Sociales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni47185948
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6382-3835
renati.advisor.dni05351466
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline315056es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorMiranda Saucedo, Tomas Francisco
renati.jurorFleck Suazo, David William
renati.jurorAndia Perez, Francisco Javier
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess