Show simple item record

dc.contributor.advisorDíaz Pérez, Rolando
dc.contributor.authorYomona Perez, Paulo Ramiro
dc.date.accessioned2025-04-14T15:11:10Z
dc.date.available2025-04-14T15:11:10Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other370.1534 Y89 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11224
dc.description.abstractThe purpose of the study was to verify the connection of emotional intelligence with interpersonal relationships in high school students of the UNAP Experimental School, San Juan Bautista 2022. A confirmatory quantitative methodology was assumed with a relational and transectional descriptive design with a sample of 204 subjects selected proportionally and through stratified random sampling; Two questionnaires were used to measure the study variables. The findings showed that the students have high emotional intelligence (35.3%); medium (50.0%) and low (14.7%). Regarding interpersonal relationships, a high (34.3%), medium (50.0%) and low (15.7%) level was determined. Using Spearman's Rho, it was possible to verify that there is a relevant connection between emotional intelligence and interpersonal relationships (rs = 0.781), p <0.05; coinciding with the general hypothesis of the study. It was also revealed that there is an important connection between emotional intelligence and family ties (rs=0.591), p <0.05; coinciding with the first specific hypothesis of the study. Similarly, it was determined that emotional intelligence is significantly linked to relationships with the opposite sex (rs=0.589), p <0.05; with which the second specific hypothesis was accepted. Finally, emotional intelligence was significantly related to the school connections dimension (rs=0.589), p <0.05; with which the third specific hypothesis formulated is accepted.en_US
dc.description.abstractEl propósito del estudio fue verificar la conexión de la inteligencia emocional con las relaciones interpersonales en estudiantes de secundaria del Colegio Experimental UNAP, San Juan Bautista 2022. Se asumió una metodología cuantitativa de nivel confirmatorio con un diseño descriptivo relacional y transeccional con una muestra de 204 sujetos seleccionados proporcionalmente y mediante muestreo aleatorio estratificado; se utilizaron dos cuestionarios para medir las variables de estudio. Los hallazgos mostraron que los estudiantes tienen inteligencia emocional alta (35,3%); media (50,0%) y baja (14,7%). En cuanto a las relaciones interpersonales, se determinó un nivel alto (34,3%), medio (50,0%) y bajo (15,7%). Utilizando la Rho de Spearman se pudo comprobar que hay una conexión relevante de la inteligencia emocional con las relaciones interpersonales (rs = 0,781), p<0,05; coincidiendo con la hipótesis general del estudio. También se reveló que hay una conexión importante de la inteligencia emocional con el vínculo familiar (rs=0,591), p <0,05; coincidiendo con la primera hipótesis específica del estudio. De igual forma, se determinó que la inteligencia emocional está significativamente vinculada con las relaciones con el sexo opuesto (rs=0.589), p<0,05; con lo cual se aceptó la segunda hipótesis específica. Finalmente, la inteligencia emocional se relacionó significativamente con la dimensión conexiones escolares (rs=0,589), p <0,05; con lo cual se acepta la tercera hipótesis específica formulada.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectInteligencia emocionales_PE
dc.subjectRelaciones interpersonaleses_PE
dc.subjectEstudiante de secundariaes_PE
dc.titleInteligencia emocional y relaciones interpersonales en estudiantes del nivel secundario del colegio Experimental UNAP, San Juan Bautista 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con Especialidad en Filosofía y Psicopedagogíaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con Especialidad en Filosofía y Psicopedagogíaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni72938101
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0003-4995-0392
renati.advisor.dni05394164
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121746es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorOlortegui Saenz, Julio Cesar
renati.jurorPizango Paima, Rusel Americo
renati.jurorHuerta Bardales, Victoria de Jesus
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess