Violencia familiar y habilidades sociales en estudiantes de primaria del quinto ciclo de la Institución Educativa Rosa Agustina Donayre De Morey, Iquitos 2023
Abstract
The purpose of this study was to determine the relationship between family violence and social skills. It is a non-experimental, quantitative, cross-sectional, descriptive correlational study. The population consisted of 247 students in the fifth cycle of elementary school, and the sample was a census. The A, Goldtein & Col. family violence and social skills scale was used as an instrument for both variables, and surveys were used as a technique. Statistical graphs were used to analyze the averages and percentages of the data tables. Students in the sample perceived moderate family violence. The following conclusions were the most pertinent: By using Spearman's nonparametric Rho test The results showed that the hypothesis was valid, with p < 0.00. The information collected Rho = -, 606 allows us to observe that there is an inverse correlation: the greater the mistreatment, the lower the social skills in the fifth cycle students of the Rosa Agustina Donayre de Morey Primary Educational Institution. The study hypothesis that there is a statistically significant relationship between family violence and social skills was confirmed. El propósito de este estudio fue determinar la relación de la violencia familiar y las habilidades sociales. Se trata de un estudio no experimental, cuantitativo, transversal, descriptivo-correlacional. La población estuvo compuesta por 247 estudiantes del quinto ciclo de la escuela primaria, y la muestra fue censal. Se utilizó como instrumento para ambas variables La escala de violencia familiar y de habilidades sociales de A, Goldtein & Col y como técnica las encuestas. Se utilizaron gráficos estadísticos para analizar los promedios y porcentajes de las tablas de datos. Los estudiantes de la muestra perciben violencia familiar moderada. Las siguientes conclusiones fueron las más pertinentes: Mediante el uso de la prueba no paramétrica Rho de Spearman Los resultados mostraron que la hipótesis era válida, con p < 0,00. La información recogida Rho = -, 606 nos permite observar que existe una correlación inversa: a mayor maltrato, menores serán las habilidades sociales en los estudiantes de quinto ciclo de la Institución Educativa Primaria Rosa Agustina Donayre de Morey. Se confirmó la hipótesis de estudio de que existe una relación estadísticamente significativa entre la violencia familiar y las habilidades sociales.
Collections
- Tesis [132]