Show simple item record

dc.contributor.advisorGerónimo Huete, Joe Fernando
dc.contributor.authorTantaleán Mozombite, Diana Carolina
dc.contributor.authorTorres Zumaeta, Carlos Jandir
dc.date.accessioned2025-04-28T14:03:33Z
dc.date.available2025-04-28T14:03:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.otherX
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11271
dc.description.abstractThis study aimed to determine the relationship between nutritional status and psychomotor development in preschools of the I.E.I 329 Mi Mundo Feliz-Punchana 2023. It was a quantitative approach, not experimental, with descriptive, correlational design with a transversal character, with a total of 108 preschoolers aged between 3 and 5 years, 56 boys and 52 women. By taking size and weight, the nutritional status was determined and for psychomotor development a TEPSI test was used. In relation to the nutritional status in the P/E indicator, 90.7% of preschoolers had normal P/E, 7.4% overweight and 1.9% malnutrition. In the T/E indicator, 84.2% had normal T/E, 9.3% high size and 6.5% low size. In the P/T indicator, 77.8% had normal P/T, 10.1% malnutrition, 7.4% obesity, 2.8% overweight and 1.9% severe malnutrition. In psychomotor development, in the coordination subtest, 89.8% of preschoolers presented normal coordination, 5.6% delay and 4.6% risk. In the language subtest, 91.7% presented normal language, 5.6% risk and 2.8% delay. In the motricity subtest, 96% of preschoolers had normal motor skills, 2.8% risk and 0.9% retardation. By associating the P/E indicator with the language subtest, a statistically significant relationship was found with a bilateral 0.01 significance level, but when associating it with the coordination subtest, no significant relationship was found. By associating the T/E indicator, a significant relationship was found with the language subtest with a bilateral significance level of 0.05 and motor skills with a significance level of 95% (p<0.05). However, when associating it with the coordination subtest, no significant relationship was found. By associating P/T with the subtest of coordination, language and motor skills, a significant relationship with a bilateral 0.01 significance level was found. The study concludes by affirming a significant relationship between nutritional status and psychomotor development in preschoolers who attend the I.E.I 329 My Happy World-Punchana 2023.en_US
dc.description.abstractEste estudio tuvo como objetivo determinar la relación entre estado nutricional y desarrollo psicomotor en preescolares de la I.E.I 329 Mi Mundo Feliz-Punchana 2023. Fue de enfoque cuantitativo, no experimental, con diseño descriptivo, correlacional con carácter transversal, con un total de 108 preescolares de edades entre 3 a 5 años, 56 varones y 52 mujeres. Mediante la toma talla y peso, se determinó el estado nutricional y para el desarrollo psicomotor se utilizó una prueba de TEPSI. En relación al estado nutricional en el indicador P/E, el 90.7% de preescolares presentaron P/E normal, el 7.4% sobrepeso y el 1.9% desnutrición. En el indicador T/E, el 84.2% presentaron T/E normal, el 9.3% talla alta y el 6.5% baja talla. En el indicador P/T, el 77.8% presentaron P/T normal, el 10.1% desnutrición, el 7.4% obesidad, el 2.8% sobrepeso y el 1.9% desnutrición severa. En el desarrollo psicomotor, en el subtest de coordinación el 89.8% de los preescolares presentaron coordinación normal, el 5.6% retraso y el 4.6% riesgo. En el subtest de lenguaje, el 91.7% presentaron lenguaje normal, el 5.6% riesgo y el 2.8% retraso. En el subtest de motricidad, el 96% de preescolares presentaron motricidad normal, el 2.8% riesgo y el 0.9% retraso. Al asociar el indicador P/E con el subtest de lenguaje se encontró relación estadísticamente significativa con un nivel de significancia del 0,01 bilateral, pero al asociarlo con el subtest de coordinación no se encontró relación significativa. Al asociar el indicador T/E se encontró relación significativa con el subtest de lenguaje con nivel de significancia de 0.05 bilateral y motricidad con el nivel de significancia del 95% (p<0.05). Sin embargo, al asociarlo con el subtest coordinación no se encontró relación significativa. Al asociar P/T con el subtest de coordinación, lenguaje y motricidad, se encontró relación significativa con nivel de significancia de 0,01 bilateral. El estudio concluye afirmando una relación significativa entre estado nutricional y desarrollo psicomotor en preescolares que asisten a la I.E.I 329 Mi Mundo Feliz - Punchana 2023.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.titleEstado nutricional y su relación con el desarrollo psicomotor en preescolares de la I.E.I 329 Mi Mundo Feliz- Punchana 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineBromatología y Nutrición Humanaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Industrias Alimentariases_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Bromatología y Nutrición Humanaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.03.04es_PE
renati.author.dni72212624
renati.author.dni71237783
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8216-461X
renati.advisor.dni41715571
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline918016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorAlva Arevalo, Alenguer Geronimo
renati.jurorParedes Mori, Pedro Roberto
renati.jurorIman Torres, Alexander Javier
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess