Programa educativo de estrategias con enfoque intercultural para mejorar la identidad cultural en los estudiantes de la institución educativa N° 6010210 de nivel primaria río amazonas, distrito de Punchana 2024
Abstract
This research pursued the purpose of determining whether the application of the strategies program with an intercultural approach improves the regional identity of the I.E. students. 6010210 at the primary level, in the district of Punchana, in 2024. An evaluative research was structured, with a quasi-experimental pretest-posttest design, which was made up of an experimental group (21 schoolchildren) and a control group (21 schoolchildren) who were selected from a population of 52 students from first to sixth grade. The results inferred from the analysis of statistical data showed an improvement in the cultural identity of the students in the experimental group after the application of the program in relation to the control group. The Mann-Whitney U test reported a p-value less than 0.001; Therefore, the significant differences in the post-test were confirmed and the program proved to be effective in strengthening regional identity. The conclusions indicated that these results support the general hypothesis, since pedagogical strategies with an intercultural approach adapted to the reality of the area contribute to the comprehensive development of students and the conservation of cultural identity in intercultural educational circumstances. Esta investigación persiguió el propósito de evaluar si la aplicación del programa de estrategias con enfoque intercultural mejora la identidad regional del alumnado de la I.E. 6010210 del nivel primaria, en el distrito de Punchana, de 2024. Se estructuró una investigación evaluativa, de diseño cuasiexperimental de preprueba–posprueba, que estaba conformada por un grupo experimental (21 escolares) y un grupo de control (21 escolares) que fueron seleccionados de una población de 52 alumnos de primero a sexto grado. Los resultados inferidos del análisis de datos estadísticos mostraron una mejora en la identidad cultural de los alumnos del grupo experimental tras la aplicación del programa en relación con el grupo de control. La prueba U de Mann-Whitney reportó un p-valor menor que 0,001; por lo que se ratificaron las diferencias significativas en el postest y el programa demostró ser efectivo para fortalecer la identidad regional. Las conclusiones nos indicaron que estos resultados sustentan la hipótesis general, ya que las estrategias pedagógicas con enfoque intercultural adaptadas a la realidad de la zona contribuyen al desarrollo integral del alumnado y a la conservación de la identidad cultural en circunstancias educativas interculturales.
Collections
- Tesis [136]