Show simple item record

dc.contributor.advisorBalbuena Hernández, José Ricardo
dc.contributor.authorManihuari Alvarez, Denis
dc.contributor.authorDiaz Silva, Greysi Lucero
dc.date.accessioned2025-05-06T16:18:13Z
dc.date.available2025-05-06T16:18:13Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.otherX
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11314
dc.description.abstractCustoms inspection and collection are essential to Peru's economy, as they ensure compliance with international trade regulations and protect the country's economy by preventing smuggling. They are also a crucial source of revenue for the government. Low efficiency in these areas, due to factors such as lack of resources and coordination, generates significant losses in tax revenue. The study aimed to identify the relationship between the customs inspection budget allocation and customs collection at the national level for the period 2021 - 2023, with a quantitative, observational and non-experimental design approach. The results revealed that the accumulated budget allocation reached S/ 139,630,887.00, with a growth of 21.11% in 2022 and a reduction of 6.64% in 2023. This budget was mainly allocated to personnel and social obligations (94% average), while items such as goods, services and infrastructure received less than 2%. On the other hand, customs collection totaled S/ 128,544,813,091.63, peaking in 2022 (+13.61%) and decreasing in 2023 ( 12.06%), with the General Sales Tax (IGV) representing 87% of the annual total. The correlation analysis using Spearman's Rho coefficient showed a weak (0.500) and non-significant (p = 0.667) relationship between budget allocation and collection, indicating independent trajectories. In conclusion, although budget allocation grew moderately, it did not have a direct impact on customs collection, which was more influenced by external factors such as international trade.en_US
dc.description.abstractLa fiscalización y recaudación aduanera son esenciales para la economía de Perú, porque aseguran el cumplimiento de normativas en el comercio internacional y protegen la economía del país al prevenir el contrabando, también son una fuente crucial de ingresos para el gobierno. La baja eficiencia en estas áreas, debido a factores como la falta de recursos y coordinación, genera pérdidas significativas en los ingresos fiscales. El estudio propuso como objetivo identificar la relación entre la asignación presupuestaria de fiscalización aduanera y la recaudación aduanera a nivel nacional periodo 2021 – 2023, con un enfoque cuantitativo, de tipo observacional y de diseño no experimental, los resultados revelaron que la asignación presupuestaria acumulada alcanzó S/ 139,630,887.00, con un crecimiento del 21.11 % en 2022 y una reducción del 6.64 % en 2023. Este presupuesto se destinó principalmente a personal y obligaciones sociales (94 % promedio), mientras que rubros como bienes, servicios e infraestructura recibieron menos del 2 %. Por otro lado, la recaudación aduanera totalizó S/ 128,544,813,091.63, alcanzando su máximo en 2022 (+13.61 %) y disminuyendo en 2023 (-12.06 %), con el Impuesto General a las Ventas (IGV) representando el 87 % del total anual. El análisis de correlación mediante el coeficiente Rho de Spearman mostró una relación débil (0.500) y no significativa (p = 0.667) entre las variables, indicando trayectorias independientes. En conclusión, aunque la asignación presupuestaria creció moderadamente, no tuvo un impacto directo en la recaudación aduanera, la cual estuvo más influenciada por factores externos como el comercio internacional.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.titleAsignación presupuestaria de fiscalización aduanera y su relación con la recaudación aduanera periodo 2021 – 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineContabilidades_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias Económicas y de Negocioses_PE
thesis.degree.nameContador(a) Público(a)es_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04es_PE
renati.author.dni76502127
renati.author.dni47633183
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8483-7048
renati.advisor.dni41578090
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline411026es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorZevallos Egoavil, Hugo Luis
renati.jurorMarin Elespuru, Cesar Ulises
renati.jurorYoung Gonzales, Jose Ricardo
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess