Show simple item record

dc.contributor.advisorVásquez Matute, Sol Patricia
dc.contributor.authorMozombite Pariapaza, Karina
dc.date.accessioned2025-05-12T14:56:56Z
dc.date.available2025-05-12T14:56:56Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.otherX
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11334
dc.description.abstractThe main objective of this research was to analyze the relationship between parental indifference and self-esteem in elementary school students. This study used a quantitative, non-experimental and cross-sectional approach, with a descriptive correlational design. The study population consisted of 56 elementary school students and their respective parents. Since we worked with the entire population, the sample was a census sample (100%). Data collection was carried out by means of surveys and structured questionnaires. The main findings of this study revealed the following: There is a significant and high negative relationship between parental indifference and students' self-esteem (Spearman's Rho = - 0, 706**, p<0.01). It is interpreted that, as parental indifference increases, students' self-esteem decreases significantly. These results allow us to accept the hypothesis of the study, confirming the relationship between parental indifference and students' self-esteem.en_US
dc.description.abstractEl objetivo principal de esta investigación fue analizar la relación entre la indiferencia parental y la autoestima en los estudiantes del nivel primario. Este estudio empleó un enfoque cuantitativo, no experimental y transversal, con un diseño descriptivo correlacional. La población objeto de estudio estuvo conformada por 56 estudiantes del nivel primario y sus respectivos padres. Dado que se trabajó con la totalidad de la población, la muestra fue censal (100%). La recolección de datos se realizó mediante encuestas y cuestionarios estructurados. Las conclusiones principales de este estudio revelaron lo siguiente: Existe una relación significativa y negativa alta entre la indiferencia parental y la autoestima de los estudiantes (Rho de Spearman = - 0, 706**, p<0,01). Interpretándose que, a medida que aumenta la indiferencia parental, disminuye significativamente la autoestima de los estudiantes. Estos resultados permiten aceptar la hipótesis del estudio, confirmando la relación entre la indiferencia parental y la autoestima de los estudiantes.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.titleIndiferencia de padres de familia y su relación en la autoestima de los estudiantes de primaria de la institución educativa N° 6010210 comunidad de Independencia, Río Amazonas 2024es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Primariaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Primariaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni41292381
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8760-7758
renati.advisor.dni05232872
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline112016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorPizango Paima, Rusel Americo
renati.jurorGarcia Maldonado, Rogelia Socorro
renati.jurorMiranda Saucedo, Tomas Francisco
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess