Procesos didácticos de la indagación y el aprendizaje de la ciencia y tecnología en niños de la institución educativa inicial N°500 Ramón Castilla 2024
Abstract
The objective of this research is to determine how the level of application of the inquiry didactic processes is related to the level of learning in science and technology among the children of the Initial Educational Institution No. 500 Ramón Castilla in 2024. This study adopts a quantitative relational approach, with a non experimental, correlational and cross-sectional design. The sample is composed of all the children of the institution, totaling 41 participants. For data collection, the observation technique was used, using an observation guide validated by three experts in the area. The reliability of the guide was evaluated using the item correlation method, using the Cronbach Alpha coefficient after conducting a pilot test. The results indicated a correlation coefficient (Spearman's Rho = 0.815), which reflects a high positive correlation between the variables studied. This suggests that an adequate application of the inquiry didactic processes is associated with a better level of learning in science and technology. With a bilateral significance value of 0.05, the correlation found is statistically significant, highlighting the importance of applying effective teaching strategies to improve learning in these areas. El objetivo de esta investigación es determinar cómo se relaciona el nivel de aplicación de los procesos didácticos de indagación con el nivel de aprendizaje en ciencia y tecnología entre los niños de la Institución Educativa Inicial N°500 Ramón Castilla en 2024. Este estudio adopta un enfoque cuantitativo de tipo relacional, con un diseño no experimental, correlacional y transeccional. La muestra está compuesta por todos los niños de la institución, totalizando 41 participantes. Para la recolección de datos, se utilizó la técnica de observación, empleando una guía de observación validada por tres expertos en el área. La confiabilidad de la guía se evaluó mediante el método de correlación de ítems, utilizando el coeficiente Alfa de Cronbach tras realizar una prueba piloto. Los resultados indicaron un coeficiente de correlación (Rho de Spearman = 0.815), lo que refleja una alta correlación positiva entre las variables estudiadas. Esto sugiere que una adecuada aplicación de los procesos didácticos de indagación está asociada con un mejor nivel de aprendizaje en ciencia y tecnología. Con un valor de significancia bilateral de 0.05, la correlación encontrada es estadísticamente significativa, subrayando la importancia de aplicar estrategias didácticas efectivas para mejorar el aprendizaje en estas áreas.
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- Tesis [269]