Show simple item record

dc.contributor.advisorChucos Calixto, Walter Luis
dc.contributor.authorSinojara Tello, Beatriz
dc.date.accessioned2025-05-13T15:52:49Z
dc.date.available2025-05-13T15:52:49Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.otherX
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11344
dc.description.abstractThe present study aimed to establish the relationship between teacher training and pedagogical practices in bilingual intercultural education among educators in early childhood education institutions in Caballococha in 2024. The research included a population of 71 administrators and teachers from various educational institutions, with this group selected as a representative sample. Methodologically, a relational approach was adopted with a cross-sectional and bivariate research design. For data collection, two questionnaires were used, applying the survey technique. The results revealed that the obtained p-value (p = .000) was below the significance threshold of .05, which allowed for the rejection of the null hypothesis (H0), which postulated the absence of a significant relationship between teacher training and pedagogical practices in bilingual intercultural education. Additionally, the Spearman correlation coefficient (rho = .460) indicated a positive and moderate relationship between the quality of teacher training and the implementation of effective pedagogical practices in this field. In conclusion, it is evident that adequate training in bilingual intercultural education is significantly associated with the improvement of pedagogical practices in this educational context, highlighting the importance of strengthening educators' training to optimize the teaching and learning process in intercultural environments.en_US
dc.description.abstractEl presente estudio tuvo como objetivo establecer la relación entre la formación docente y las prácticas pedagógicas en educación intercultural bilingüe en los educadores de instituciones educativas de nivel inicial de Caballococha, en el año 2024. La investigación incluyó una población de 71 directivos y docentes de diversas instituciones educativas, seleccionándose la misma como muestra representativa. Desde el punto de vista metodológico, se adoptó un enfoque relacional con un diseño de investigación de campo, transversal y bivariado. Para la recolección de datos, se utilizaron dos cuestionarios, aplicando la técnica de encuesta. Los resultados revelaron que el p-valor obtenido (p = .000) fue inferior al umbral de significancia de .05, lo que permitió rechazar la hipótesis nula (H0), que postulaba la ausencia de una relación significativa entre la formación docente y las prácticas pedagógicas en educación intercultural bilingüe. Adicionalmente, el coeficiente de correlación de Spearman (rho = .460) indicó una relación positiva y moderada entre la calidad de la formación docente y la implementación de prácticas pedagógicas efectivas en este ámbito. En conclusión, se evidencia que una formación adecuada en educación intercultural bilingüe está significativamente asociada con la mejora de las prácticas pedagógicas en este contexto educativo, lo que resalta la importancia de fortalecer la capacitación de los educadores para optimizar el proceso de enseñanza-aprendizaje en entornos interculturales.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.titleFormación y prácticas pedagógicas en educación intercultural bilingüe en docentes de las instituciones educativas de nivel inicial de Caballococha 2024es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Iniciales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Iniciales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni05356187
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8399-0545
renati.advisor.dni05359833
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline111016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorMiranda Saucedo, Tomas Francisco
renati.jurorRengifo Ruiz, Roger Ernesto
renati.jurorOyarse Sangama, Lady Diane
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess