Show simple item record

dc.contributor.advisorHuanca Díaz, José Ricardo
dc.contributor.authorTong Navarro, Jossthin Antonio
dc.date.accessioned2025-05-23T14:39:55Z
dc.date.available2025-05-23T14:39:55Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.otherX
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11377
dc.description.abstractThe pollution caused by single-use plastics represents a global issue that severely affects Amazonian ecosystems and human health. This research evaluated the level of knowledge and environmental perception among students at Amazonas School, Loreto, in 2024, using a quantitative approach through surveys applied to secondary school students. The results revealed that 56.34% of students have a moderate level of knowledge with a positive trend, although technical aspects such as decomposition time and environmental regulations showed low levels of understanding. However, the perception of the negative impacts of plastics was high, especially in higher grades, where a positive correlation between knowledge and perception was observed. It is concluded that educational programs have been effective in raising environmental awareness, but it is necessary to strengthen technical content and practical strategies to promote a sustainable culture in the region.en_US
dc.description.abstractLa contaminación por plásticos de un solo uso representa un problema global que afecta gravemente a los ecosistemas amazónicos ya la salud humana. Esta investigación evaluó el nivel de conocimiento y percepción ambiental de los estudiantes del colegio Amazonas, Loreto, en 2024, mediante un enfoque cuantitativo con encuestas aplicadas a estudiantes de secundaria. Los resultados revelaron que el 56,34% de los estudiantes posee un conocimiento moderado con tendencia positiva, aunque aspectos técnicos como el tiempo de análisis y las normativas ambientales mostraron bajos niveles de comprensión. No obstante, la percepción sobre los impactos negativos de los plásticos fue alta, especialmente en los grados superiores, donde se obtendrá una compensación positiva entre conocimiento y percepción. Se concluye que los programas educativos han sido efectivos en generar conciencia ambiental, pero es necesario fortalecer los contenidos técnicos y estrategias prácticas para promover una cultura sostenible en la región.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.titleNivel de conocimiento del impacto ambiental de plásticos de un solo uso en los alumnos del colegio Amazonas, Loreto, 2024es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineIngeniería en Gestión Ambientales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Agronomíaes_PE
thesis.degree.nameIngeniero(a) en Gestión Ambientales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.07.01es_PE
renati.author.dni70929964
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2161-707X
renati.advisor.dni46871099
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline521236es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorManrique del Aguila, Julio Abel
renati.jurorYalta Vega, Ronald
renati.jurorAvila Fucos, Manuel Calixto
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess