Programa de escuela de padres y compromiso parental percibido por los estudiantes de primaria de la institución educativa N° 6010368 comunidad San Juan de Barranco, Caballococha 2024
Abstract
The main purpose of this research was to determine the effects of the School for Parents Program on the development of parental commitment perceived by the students of the Educational Institution No. 6010368. This is a quantitative research whose design is quasi-experimental in its two levels with pre-test and post-test with only one group. The population consisted of 39 students and 68 parents. The sample used was 100% of the total population. The direct observation and survey techniques were applied and the instruments used were a checklist and a questionnaire of questions. The most relevant conclusions were the following: In the post-test evaluation, the results were: in school-based commitment the expected high level reached 44%; the home-based commitment dimension managed to reach an expected level of 44%; and the dimension commitment based on school meetings was found with 41% of the expected level. The results show a high and significant positive correlation (Rho=0.770; p=0.000), suggesting that the implementation of the “Parenting School” Program has a positive and significant impact on the parental commitment perceived by the students, supporting the hypothesis of the study. El propósito principal de esta investigación fue determinar los efectos del Programa Escuela de Padres en el desarrollo del compromiso parental percibido por los estudiantes de la Institución Educativa N° 6010368. Esta investigación es cuantitativa cuyo diseño es el cuasi experimental en sus dos niveles con pre test y post test con un sólo grupo. Se conformó la población por 39 estudiantes y 68 padres de familia. La muestra utilizada fue el 100% de la población total. Se aplicó la técnica de observación directa y encuesta y como instrumentos, lista de cotejo y el cuestionario de preguntas. Las principales conclusiones obtenidas fueron: En la evaluación del post test, los resultados fueron: en compromiso basado en la escuela el nivel alto esperado alcanzó un 44%; la dimensión compromiso basado en el hogar logró alcanzar un nivel esperado del 44%; y la dimensión compromiso basado en las reuniones escolares se encontró con el 41% del nivel esperado. Los resultados muestran una correlación positiva alta y significativa (Rho=0,770; p=0,000), lo que sugiere que la implementación del Programa "Escuela de Padres" tiene un impacto positivo y significativo en el compromiso parental percibido por los estudiantes, respaldando la hipótesis del estudio.
Collections
- Tesis [139]