Actitud y sostenibilidad ambiental en estudiantes de quinto grado de secundaria institución educativa COAR Loreto, Iquitos 2021
Abstract
The present study, entitled ‘Attitude and environmental sustainability in students in the fifth grade of secondary school at the COAR Loreto Educational Institution, Iquitos 2021’, had as its main objective to explain the relationship between environmental attitude and environmental sustainability in students in the fifth grade of secondary school. The research is non-experimental, descriptive and correlational, with a cross-sectional design. The survey technique was used for both variables, implementing a Likert scale in a sample of 79 students. The results indicated a significant correlation between attitude and environmental sustainability, with a Spearman's Rho coefficient = 0.39 and a p-value = 0.001, suggesting a moderate positive relationship between the two variables. In terms of environmental attitude, 37.97% of the students ‘Agreed’ with the importance of sustainability, while 27.85% expressed ‘Strongly Agree’. On the other hand, 20.25% remained neutral. In the social dimension, 45.57% of the students agreed, but 27.85% remained neutral. These results indicate that, although there is a favourable environmental awareness, there is still a need to promote practical activities such as recycling projects, school gardens and talks on the importance of caring for the environment. Furthermore, encouraging positive environmental role models in students is essential to achieve a greater commitment to sustainability in the educational context. El presente estudio, titulado "Actitud y sostenibilidad ambiental en estudiantes del quinto grado de secundaria de la Institución Educativa COAR Loreto, Iquitos 2021", tuvo como objetivo principal explicar la relación entre la actitud ambiental y la sostenibilidad ambiental en los estudiantes de quinto de secundaria. La investigación es de tipo no experimental, descriptiva correlacional, con un diseño de corte transversal. Se utilizó la técnica de encuesta para ambas variables, implementando una escala de Likert en una muestra de 79 estudiantes. Los resultados indicaron una correlación significativa entre la actitud y la sostenibilidad ambiental, con un coeficiente de Rho de Spearman = 0.39 y un valor de p = 0.001, lo que sugiere una relación positiva moderada entre ambas variables. En términos de actitud ambiental, el 37.97% de los estudiantes estuvo "De acuerdo" con la importancia de la sostenibilidad, mientras que un 27.85% expresó estar "Totalmente de acuerdo". Por otro lado, un 20.25% se mantuvo neutral. En la dimensión social, un 45.57% de los estudiantes estuvo de acuerdo, pero un 27.85% permaneció neutral. Estos resultados indican que, aunque existe una conciencia ambiental favorable, aún es necesario promover actividades prácticas como proyectos de reciclaje, huertos escolares y charlas sobre la importancia de cuidar el medio ambiente. Además, fomentar modelos de comportamiento ambiental positivo en los estudiantes es esencial para lograr un mayor compromiso con la sostenibilidad en el contexto educativo.
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