Show simple item record

dc.contributor.advisorGuevara Torres, Fernando
dc.contributor.authorTorres Sandoval, Maria Dolores
dc.date.accessioned2025-06-02T17:05:15Z
dc.date.available2025-06-02T17:05:15Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.other373.27 T73 2025
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11411
dc.description.abstractThe present study, entitled ‘Attitude and environmental sustainability in students in the fifth grade of secondary school at the COAR Loreto Educational Institution, Iquitos 2021’, had as its main objective to explain the relationship between environmental attitude and environmental sustainability in students in the fifth grade of secondary school. The research is non-experimental, descriptive and correlational, with a cross-sectional design. The survey technique was used for both variables, implementing a Likert scale in a sample of 79 students. The results indicated a significant correlation between attitude and environmental sustainability, with a Spearman's Rho coefficient = 0.39 and a p-value = 0.001, suggesting a moderate positive relationship between the two variables. In terms of environmental attitude, 37.97% of the students ‘Agreed’ with the importance of sustainability, while 27.85% expressed ‘Strongly Agree’. On the other hand, 20.25% remained neutral. In the social dimension, 45.57% of the students agreed, but 27.85% remained neutral. These results indicate that, although there is a favourable environmental awareness, there is still a need to promote practical activities such as recycling projects, school gardens and talks on the importance of caring for the environment. Furthermore, encouraging positive environmental role models in students is essential to achieve a greater commitment to sustainability in the educational context.en_US
dc.description.abstractEl presente estudio, titulado "Actitud y sostenibilidad ambiental en estudiantes del quinto grado de secundaria de la Institución Educativa COAR Loreto, Iquitos 2021", tuvo como objetivo principal explicar la relación entre la actitud ambiental y la sostenibilidad ambiental en los estudiantes de quinto de secundaria. La investigación es de tipo no experimental, descriptiva correlacional, con un diseño de corte transversal. Se utilizó la técnica de encuesta para ambas variables, implementando una escala de Likert en una muestra de 79 estudiantes. Los resultados indicaron una correlación significativa entre la actitud y la sostenibilidad ambiental, con un coeficiente de Rho de Spearman = 0.39 y un valor de p = 0.001, lo que sugiere una relación positiva moderada entre ambas variables. En términos de actitud ambiental, el 37.97% de los estudiantes estuvo "De acuerdo" con la importancia de la sostenibilidad, mientras que un 27.85% expresó estar "Totalmente de acuerdo". Por otro lado, un 20.25% se mantuvo neutral. En la dimensión social, un 45.57% de los estudiantes estuvo de acuerdo, pero un 27.85% permaneció neutral. Estos resultados indican que, aunque existe una conciencia ambiental favorable, aún es necesario promover actividades prácticas como proyectos de reciclaje, huertos escolares y charlas sobre la importancia de cuidar el medio ambiente. Además, fomentar modelos de comportamiento ambiental positivo en los estudiantes es esencial para lograr un mayor compromiso con la sostenibilidad en el contexto educativo.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectSostenibilidades_PE
dc.subjectMedio ambientees_PE
dc.subjectActitudeses_PE
dc.subjectEstudiante de secundariaes_PE
dc.titleActitud y sostenibilidad ambiental en estudiantes de quinto grado de secundaria institución educativa COAR Loreto, Iquitos 2021es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con Especialidad en Ciencias Naturaleses_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con Especialidad en Ciencias Naturaleses_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni76619318
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0466-7315
renati.advisor.dni05204041
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121216es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorCordova Ramirez, Eleodoro
renati.jurorAngulo Rios, Luz Angelica
renati.jurorYalta Campos, Marlon
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess