Show simple item record

dc.contributor.advisorChucos Calixto, Walter Luis
dc.contributor.authorSangama Navarro, Klenis
dc.date.accessioned2025-06-11T16:42:26Z
dc.date.available2025-06-11T16:42:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other371.9144 S21 2025
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11448
dc.description.abstractThe central purpose of the research was to evaluate the effect of the playful affective strategies workshop on improving dyslexia in students of the third cycle of primary education at IEPM N° 61001 Club de Leones Iquitos during the year 2023. The adopted methodology was evaluative in nature, utilizing a quasi-experimental, univariate, longitudinal, and field design. An initial test was administered to a sample of 58 students, of whom 34 formed the experimental group and 24 formed the control group, selected from a population of 330 students through a survey technique. The validation of the data collection instrument was ensured by expert judgment. The study concluded that the implementation of the playful-affective strategies workshop significantly improved dyslexia in third-cycle primary students at I.E.P.M.N. 61001 Club de Leones Iquitos in 2023. The Mann-Whitney U test, applied to independent samples, yielded a statistical value of Uc = 4.500 with a p-value of 0.000, which is less than 0.05, indicating a statistical significance of 5%. These findings confirm the efficacy of the workshop in improving dyslexia among the evaluated students.en_US
dc.description.abstractEl propósito central de la investigación fue evaluar el efecto del taller de estrategias lúdicas-afectivas en la mejora de la dislexia en estudiantes del tercer ciclo de primaria en la IEPM N°61001 Club de Leones Iquitos durante el año 2023. La metodología adoptada fue de carácter evaluativo, utilizando un diseño cuasiexperimental, univariado, longitudinal y de campo. Se aplicó una prueba inicial a una muestra de 58 estudiantes, de los cuales 34 formaron el grupo experimental y 24 el grupo de control, seleccionados a partir de una población de 330 estudiantes mediante la técnica de encuesta. Se realizó la validación del instrumento de recolección de datos garantizada por medio de la opinión de jueces. Los resultados del estudio concluyeron que la implementación del taller de estrategias lúdicas-afectivas mejoró significativamente la dislexia en los estudiantes del tercer ciclo de primaria en la I.E.P.M.N. 61001 Club de Leones Iquitos en 2023. La prueba U de Mann Whitney, aplicada a muestras independientes, arrojó un valor estadístico de Uc = 4,500 con un p-valor de 0,000, que es inferior a 0,05, lo que indica una significancia estadística del 5%. Estos hallazgos confirman la eficacia del taller en la mejora de la dislexia entre los estudiantes evaluados.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectDislexiaes_PE
dc.subjectTécnica didácticaes_PE
dc.subjectJuegoes_PE
dc.subjectEmocioneses_PE
dc.subjectEstudiante de primariaes_PE
dc.titleTaller de estrategias lúdicas-afectivas para el mejoramiento de la dislexia en estudiantes del tercer ciclo de primaria en la IEPM N° 61001 Club de Leones Iquitos 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_PE
thesis.degree.disciplineMaestría en Educación con Mención en Problemas de Aprendizajees_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Escuela de Postgradoes_PE
thesis.degree.nameMaestro(a) en Educación con Mención en Problemas de Aprendizajees_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.02es_PE
renati.author.dni05346259
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8399-0545
renati.advisor.dni05359833
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline141027es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#maestroes_PE
renati.jurorArevalo Vargas, Freddy Abel
renati.jurorFababa Rodriguez, Maya
renati.jurorRios Mendoza, Silvia Raquel
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess