Show simple item record

dc.contributor.advisorZapata Vásquez, Eliseo Edgardo
dc.contributor.advisorChucos Calixto, Walter Luis
dc.contributor.authorZarate Aedo, Juan Enrique
dc.date.accessioned2025-06-12T17:38:04Z
dc.date.available2025-06-12T17:38:04Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.other371.33 Z46 2025
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11453
dc.description.abstractThe purpose of the study was to determine how mathematical modeling as a didactic strategy improves the learning of linear equations in students of the first cycle of nursing at the Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2024, quali-quantitative research, applied using action intervention design, and pre-experimental design of a single pretest and posttest group with population and sample of 57 students, a reliable test and interviews were used for data collection; The subsequent results indicated that the posttest presented a higher mean than in the pretest, (3.88<11.75); and in its conceptual (1.74<3.40); procedural (0.63<4.47); attitudinal (1.51<3.88) dimensions. Conclusions: Mathematical modeling as a work strategy influences the learning of linear equations in students of the first cycle of nursing at the National University of the Peruvian Amazon 2024 (p=0.000<0.05).en_US
dc.description.abstractLa finalidad del estudio radicó en determinar cómo la modelación matemática como estrategia didáctica mejora en el aprendizaje de las ecuaciones lineales en los estudiantes del primer ciclo de enfermería de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2024, investigación cuali – cuantitativa, aplicada utilizó diseño intervención acción, y pre – experimental de un solo grupo pretest y post test con población y muestra de 57 estudiantes, se utilizó una prueba confiable y entrevistas para el recojo de datos; los resultados posteriores indicaron que el post test presentó una media alta que en el pretest, (3,88<11,75); y en sus dimensiones conceptual (1,74<3,40); procedimental (0,63<4,47); actitudinal (1,51<3,88). Concluye: La modelación matemática como estrategia de trabajo influye en el aprendizaje de las ecuaciones lineales en los estudiantes del primer ciclo de enfermería de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2024 (p=0,000<0,05).es_PE
dc.description.abstractO objetivo do estudo foi determinar como a modelagem matemática como estratégia didática melhora a aprendizagem de equações lineares em estudantes do primeiro ciclo de enfermagem da Universidade Nacional da Amazônia Peruana 2024, pesquisa quali-quantitativa, aplicada usando design de intervenção de ação e design pré-experimental de um único grupo de pré teste e pós-teste com uma população e amostra de 57 alunos, um teste confiável e entrevistas foram usadas para coleta de dados; Os resultados subsequentes indicaram que o pós-teste apresentou uma média superior à do pré-teste (3,88 <11,75); y en sus dimensiones conceptual (1,74<3,40); procedimental (0,63<4,47); actitudinal (1,51<3,88). Concluye: La modelación matemática como estrategia de trabajo influye en el aprendizaje de las ecuaciones lineales en los estudiantes del primer ciclo de enfermería de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2024 (p=0,000<0,05)pt_BR
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectTécnica didácticaes_PE
dc.subjectModelos matemáticoses_PE
dc.subjectAprendizajees_PE
dc.subjectEcuaciones linealeses_PE
dc.subjectEstudiantes de enfermeríaes_PE
dc.subjectEstudiante universitarioes_PE
dc.titleModelación matemática como estrategia didáctica para el aprendizaje de ecuaciones lineales en estudiantes ingresantes de enfermería Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2024es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesises_PE
thesis.degree.disciplineDoctorado en Educaciónes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Escuela de Postgradoes_PE
thesis.degree.nameDoctor(a) en Educaciónes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni05392728
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2966-4703
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8399-0545
renati.advisor.dni32815903
renati.advisor.dni05359833
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline199018es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#doctores_PE
renati.jurorGoicochea Espino, Julio Oswaldo
renati.jurorPongo Mendo, Enrique Gabriel
renati.jurorSaavedra Viteri, Elmer Samuel
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess