Show simple item record

dc.contributor.advisorRios Mendoza, Silvia Raquel
dc.contributor.authorGonzales Carihuasari, Karina
dc.date.accessioned2025-07-08T15:40:38Z
dc.date.available2025-07-08T15:40:38Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.other372.46 G71 2025
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11555
dc.description.abstractThe purpose of this research is to determine the effects of the application of verbal icon reading strategies on reading comprehension in five-year-old children at the Early Childhood Education Institution N°6010375, 27 of October, Ramón Castilla 2024. The research is quantitative in nature, using an experimental design with two groups: control and experimental. The study population consists of all five-year-old children at the Early Childhood Education Institution N°6010375, 27 of October, Ramón Castilla 2024, totaling 69 boys and girls. Observation and an observation guide were used as the technique and instrument for data collection, which were subjected to validity and reliability testing prior to application. These were evaluated by three experts in the field, and reliability was assessed using Cronbach's Alpha coefficient. After a pilot test, a value of 0.836 was obtained. The results showed a p-value = 0.000 < α = 0.01, leading to the rejection of Ho and acceptance of Ha at a 1% significance level. It was concluded that the application of the strategy has significant effects on reading comprehension in children at the Early Childhood Education Institution N°6010375.en_US
dc.description.abstractEl propósito de esta investigación es determinar los efectos de la aplicación de las estrategias de lectura de iconos verbales en la comprensión lectora en los niños de cinco años de la Institución Educativa Inicial N°6010375, 27 de Octubre, Ramón Castilla 2024 La investigación es de carácter cuantitativo, aplicando un diseño experimental en dos grupos control y experimental; la población de estudio está constituida por todos los niños de cinco años de la Institución Educativa Inicial N°6010375, 27 de Octubre, Ramón Castilla 2024, que suman un total de 69 niños y niñas. Así mismo se utilizó la observación y una guía de observación como como técnica e instrumento para la obtención de datos, los cuales se sometieron a una prueba de validez y confiabilidad antes de su aplicación, los cuales son evaluados por tres expertos en la materia y la confiabilidad se lleva a cabo mediante el coeficiente es el Alfa de Cronbach, luego de una prueba piloto, se obtuvo un valor de 0.836. Los resultados obtenidos p-valor = 0.000 < α = 0.01, Rechazamos la Ho y aceptamos la Ha a un nivel de significancia del 1%. Concluyéndose que la aplicación de estrategia tiene efectos significativos en la comprensión lectora en los niños de la Institución Educativa Inicial N°6010375.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectEstrategias educativases_PE
dc.subjectLecturaes_PE
dc.subjectIconografíaes_PE
dc.subjectComprensión lectoraes_PE
dc.subjectNiño en edad preescolares_PE
dc.subjectEscuela de párvuloses_PE
dc.titleAplicación de estrategias de lectura de icono verbales en la comprensión lectora en los niños de cinco años de la institución educativa inicial N° 6010375 27 de Octubre, Ramón Castilla 2024es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Iniciales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Iniciales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni46279394
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6235-1998
renati.advisor.dni05375366
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline111016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorTorres Garcia, Luis Enrique
renati.jurorOyarse Sangama, Lady Diane
renati.jurorNavarro Cobos, Herlinda
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess