Locus de control en la comprensión de textos escritos en inglés en estudiantes de tercer grado de secundaria en instituciones educativas públicas del distrito de Punchana 2023
Abstract
The purpose of this study is to explain the influence of locus of control in the comprehension of written texts in English in third grade high school students in public educational institutions in the district of Punchana 2023. With a population of 656 students and a sample of 243 students in the third grade of secondary school. Also, of explanatory type and with field designs, transectional-contemporary and multivariate. The instruments for data collection were a questionnaire and a reading comprehension test. The results of the locus of control variable have a mean of 63.24, whose score was transformed to 100. Similarly, 163 students (67.1%) have the internal locus type. As for the text comprehension variable, the mean was 14.87 on a scale of 0 to 20. According to the achievement scale, it is determined that 118 students (48.6%) are at the expected achievement level. Finally, the correlation between both variables was low, 0.065 with a p-value of 0.167 > 0.05. Since there is no correlation, it is not necessary to perform regression, therefore, it is concluded that there is no influence. It can be statistically concluded that locus of control does not have a significant influence on the understanding of written English texts in third-grade students in public educational institutions in the Punchana district in 2023. La finalidad de este estudio es explicar la influencia del locus de control en la comprensión de textos escritos en inglés en estudiantes de tercer grado de secundaria en instituciones educativas públicas del distrito de Punchana 2023. Con la población de 656 estudiantes y muestra aleatoria de 243 estudiantes del tercer grado de secundaria. Así mismo, de tipo explicativo y diseños de campo, transeccional-contemporáneo y multivariado. Los instrumentos para la recolección de datos son cuestionario y la prueba de comprensión escrita. Los resultados de la variable locus de control tiene una media de 63,24, cuyo puntaje fue transformado a 100. Así mismo, 163 estudiantes (67,1%) tienen el tipo de locus interno. En cuanto a la variable comprensión de textos la media fue 14,87 en una escala de 0 a 20. De acuerdo con la escala de logro de aprendizajes se determina que 118 estudiantes (48,6%) se encuentran en el logro esperado. Por último, la correlación entre ambas variables fue bajo 0,065 con un p-valor de 0,167 > 0,05. Al no existir correlación, no es necesario hacer la regresión; por tanto, se concluye estadísticamente que, locus de control no tiene influencia significativa en la comprensión de textos escritos en inglés en estudiantes de tercer grado de secundaria en instituciones educativas públicas del distrito de Punchana 2023.
Collections
- Tesis [11]