Show simple item record

dc.contributor.advisorGuzmán Cornejo, Edgar
dc.contributor.authorLlerena Boyer, Beverly Mildreth
dc.date.accessioned2025-07-08T15:40:40Z
dc.date.available2025-07-08T15:40:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other373.1 Ll5 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11557
dc.description.abstractThe purpose of this study is to explain the influence of locus of control in the comprehension of written texts in English in third grade high school students in public educational institutions in the district of Punchana 2023. With a population of 656 students and a sample of 243 students in the third grade of secondary school. Also, of explanatory type and with field designs, transectional-contemporary and multivariate. The instruments for data collection were a questionnaire and a reading comprehension test. The results of the locus of control variable have a mean of 63.24, whose score was transformed to 100. Similarly, 163 students (67.1%) have the internal locus type. As for the text comprehension variable, the mean was 14.87 on a scale of 0 to 20. According to the achievement scale, it is determined that 118 students (48.6%) are at the expected achievement level. Finally, the correlation between both variables was low, 0.065 with a p-value of 0.167 > 0.05. Since there is no correlation, it is not necessary to perform regression, therefore, it is concluded that there is no influence. It can be statistically concluded that locus of control does not have a significant influence on the understanding of written English texts in third-grade students in public educational institutions in the Punchana district in 2023.en_US
dc.description.abstractLa finalidad de este estudio es explicar la influencia del locus de control en la comprensión de textos escritos en inglés en estudiantes de tercer grado de secundaria en instituciones educativas públicas del distrito de Punchana 2023. Con la población de 656 estudiantes y muestra aleatoria de 243 estudiantes del tercer grado de secundaria. Así mismo, de tipo explicativo y diseños de campo, transeccional-contemporáneo y multivariado. Los instrumentos para la recolección de datos son cuestionario y la prueba de comprensión escrita. Los resultados de la variable locus de control tiene una media de 63,24, cuyo puntaje fue transformado a 100. Así mismo, 163 estudiantes (67,1%) tienen el tipo de locus interno. En cuanto a la variable comprensión de textos la media fue 14,87 en una escala de 0 a 20. De acuerdo con la escala de logro de aprendizajes se determina que 118 estudiantes (48,6%) se encuentran en el logro esperado. Por último, la correlación entre ambas variables fue bajo 0,065 con un p-valor de 0,167 > 0,05. Al no existir correlación, no es necesario hacer la regresión; por tanto, se concluye estadísticamente que, locus de control no tiene influencia significativa en la comprensión de textos escritos en inglés en estudiantes de tercer grado de secundaria en instituciones educativas públicas del distrito de Punchana 2023.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectControl interno-externoes_PE
dc.subjectCompresión lectoraes_PE
dc.subjectIngéses_PE
dc.subjectEstudiante de secundariaes_PE
dc.titleLocus de control en la comprensión de textos escritos en inglés en estudiantes de tercer grado de secundaria en instituciones educativas públicas del distrito de Punchana 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con Especialidad en Idiomas Extranjeros con mención en Inglés-Alemánes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con especialidad en Idiomas Extranjeros con mención en Inglés-Alemánes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni48347828
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4978-0111
renati.advisor.dni05348118
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121996es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorSilva Yong, Maria Esther
renati.jurorMacedo Grandez, Mary Ruth
renati.jurorHuanca Ramos, Guillermo
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess