Show simple item record

dc.contributor.advisorVásquez Matute, Sol Patricia
dc.contributor.authorTorres Huali, Lisette Yadhira
dc.date.accessioned2025-07-08T15:40:41Z
dc.date.available2025-07-08T15:40:41Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.other372.47 T73 2025
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11558
dc.description.abstractThe main objective of this study was to examine the relationship between reading comprehension and academic achievement in communication in 4th grade elementary school students. Using a non-experimental quantitative approach. It adopts the quantitative research approach and descriptive correlational design. The study population consisted of 110 students in the 4th grade of elementary school and an exhaustive study was carried out since the entire population was considered as a sample. The results of the survey revealed a positive and low correlation, confirmed by a Spearman Rho coefficient of 0.393 and an approximate significance of 0.000 (p < 0.01), interpreting that reading comprehension has a positive, albeit moderate, effect on academic achievement. However, the study revealed a moderate to high positive association (Spearman's Rho =0.772) between reading comprehension and proficiency: communicates orally in the area of Communication in fourth grade students. This suggests that improving reading comprehension can have a significant positive impact on Oral Expression.en_US
dc.description.abstractEl objetivo fundamental de ese estudio fue examinar la relación entre la comprensión lectora y logros académicos en comunicación en estudiantes del 4to grado de primaria. Mediante un enfoque cuantitativo no experimental. Adopta el enfoque de investigación cuantitativa y diseño descriptivo correlacional. El universo objeto de estudio estuvo integrada por 110 escolares del 4to grado de primaria y se realizó un estudio exhaustivo ya que se consideró la totalidad de la población como muestra. Los resultados de la encuesta revelaron una correlación positiva y baja, confirmada por un coeficiente de Spearman Rho de 0, 393. y significación aproximada de 0,000 (p < 0,01), interpretándose que, la comprensión lectora tiene un efecto positivo, aunque moderado, en los logros académicos. Sin embargo, el estudio reveló una asociación positiva moderada a alta (Rho de Spearman =0,772) entre la comprensión lectora y la competencia: se comunica oralmente del área de Comunicación en los estudiantes del cuarto grado. Esto sugiere que, mejorar la comprensión lectora puede tener un impacto positivo significativo en la Expresión Oral.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectCompresión lectoraes_PE
dc.subjectAprendizajees_PE
dc.subjectComunicaciónes_PE
dc.subjectEstudiante de primariaes_PE
dc.titleRelación de comprensión lectora y logro de aprendizaje del área de comunicación en estudiantes del cuarto grado de primaria en la institución educativa N° 60993, Belén 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Primariaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Primariaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni76983200
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8760-7758
renati.advisor.dni05232872
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline112016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorBruño Mozombite, Edinzon
renati.jurorSoplin Rios, Judith Alejandrina
renati.jurorGarcia Maldonado, Rogelia Socorro
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess