Show simple item record

dc.contributor.advisorHuanca Díaz, José Ricardo
dc.contributor.advisorManrique Del Águila, Julio Abel 
dc.contributor.authorCachay Canayo, Andy Steve
dc.date.accessioned2025-07-09T17:07:32Z
dc.date.available2025-07-09T17:07:32Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.other630.717 C14 2025
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11559
dc.description.abstractThis study focuses on evaluating the level of knowledge about safety in field practices among students from the Faculty of Agronomy at the Zungarococha Farm, Loreto, 2024. Despite the importance of practical training in agricultural education, students face various risks during their activities, highlighting the need for more robust education on occupational safety. The purpose of this research was to analyze students' perception of risks in the field and the effectiveness of their safety training. A quantitative methodology was used, with surveys conducted among Agronomy and Environmental Management students, assessing their knowledge and prior experience in field activities, as well as their ability to identify risks. The results revealed that, although students demonstrated adequate knowledge of basic safety principles, key areas were identified that require reinforcement, particularly in physical injury prevention, stress management, and emergency response. Additionally, Agronomy students showed greater consistency in knowledge, while Environmental Management students excelled in areas related to environmental risk management. It is concluded that, while basic knowledge exists, it is essential to improve practical training and safety protocols in the field to reduce risks and ensure students' health during their practices.en_US
dc.description.abstractEl presente estudio se centra en evaluar el nivel de conocimiento sobre seguridad en las prácticas de campo de los estudiantes de la Facultad de Agronomía en el Fundo Zungarococha, Loreto, 2024. A pesar de la relevancia de la formación práctica en la enseñanza agrícola, los estudiantes enfrentan diversos riesgos durante sus actividades, lo que plantea la necesidad de una educación más robusta en seguridad laboral. El propósito de esta investigación fue analizar la percepción de los estudiantes sobre los riesgos en el campo y la eficacia de su formación en seguridad. Se utilizó una metodología cuantitativa, mediante encuestas a estudiantes de Agronomía y Gestión Ambiental, evaluando su conocimiento y experiencia previa en actividades de campo, así como su capacidad para identificar riesgos. Los resultados revelaron que, aunque los estudiantes mostraron un conocimiento adecuado sobre los principios básicos de seguridad, se identificaron áreas clave que requieren refuerzo, especialmente en la prevención de lesiones físicas, manejo de estrés y la respuesta ante emergencias. Además, los estudiantes de Agronomía mostraron mayor consistencia en el conocimiento, mientras que los de Gestión Ambiental destacaron en áreas relacionadas con la gestión de riesgos ambientales. Se concluye que, aunque existe conocimiento básico, es esencial mejorar la formación práctica y los protocolos de seguridad en el campo para reducir los riesgos y garantizar la salud de los estudiantes durante sus prácticas.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectTrabajos prácticoses_PE
dc.subjectTrabajo de campoes_PE
dc.subjectAgronomíaes_PE
dc.subjectGrado de riesgoes_PE
dc.subjectMedidas de seguridades_PE
dc.subjectEstudiante universitarioes_PE
dc.titleNivel de riesgo en prácticas de campo en los estudiantes de la Facultad de Agronomía, fundo Zungarococha. Loreto 2024es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineIngeniería en Gestión Ambientales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Agronomíaes_PE
thesis.degree.nameIngeniero(a) en Gestión Ambientales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#4.01.06es_PE
renati.author.dni70563498
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2161-707X
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5728-118X
renati.advisor.dni46871099
renati.advisor.dni05221163
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline521236es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorAvila Fucos, Manuel Calixto
renati.jurorYalta Vega, Ronald
renati.jurorChavez Vasquez, Rafael
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess