Show simple item record

dc.contributor.advisorRios Pérez, Cecilia
dc.contributor.authorZambrano Curitima, Jhosiveth Jheninfer
dc.date.accessioned2025-07-15T16:46:50Z
dc.date.available2025-07-15T16:46:50Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.other378.19422 Z32 2025
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11581
dc.description.abstractThe study evaluated the impact of a mentoring program on the retention and academic success of CC. SS. students at the FCEH-UNAP, Iquitos, during 2024, using a quasi-experimental design with an experimental group (GE=25) and a control group (GC=24). Variables such as retention, academic performance, participation in extracurricular activities and student satisfaction were analyzed. The pre-test showed low levels of satisfaction in both groups, justifying the intervention. After mentoring, the post-test showed significant improvements in all the dimensions evaluated, with statistically significant results according to the Shapiro-Wilk and Mann-Whitney U test, confirming that mentoring is an effective strategy to reduce dropout and improve student performance, thus validating the research hypothesis.en_US
dc.description.abstractEl estudio evaluó el impacto de un programa de mentoría en la retención y éxito académico de estudiantes de CC. SS. en la FCEH-UNAP, Iquitos, durante 2024, mediante un diseño cuasiexperimental con un grupo experimental (GE=25) y un grupo control (GC=24). Se analizaron variables como retención, desempeño académico, participación en actividades extracurriculares y satisfacción estudiantil. El Pre-test mostró bajos niveles de satisfacción en ambos grupos, justificando la intervención. Tras la mentoría, el post-test evidenció mejoras significativas en todas las dimensiones evaluadas, con resultados estadísticamente significativos según la prueba de Shapiro-Wilk y U de Mann-Whitney, confirmando que la mentoría es una estrategia efectiva para reducir el abandono y mejorar el rendimiento estudiantil, validando así la hipótesis de investigación.es_PE
dc.description.abstractO estudo avaliou o impacto de um programa de mentoria na retenção e sucesso acadêmico de estudantes de Ciências Sociais na FCEH-UNAP, Iquitos, durante 2024, por meio de um desenho quase-experimental com um grupo experimental (GE=25) e um grupo controle (GC=24). Foram analisadas variáveis como retenção, desempenho acadêmico, participação em atividades extracurriculares e satisfação estudantil. O pré-teste mostrou baixos níveis de satisfação em ambos os grupos, justificando a intervenção. Após a mentoria, o pós-teste evidenciou melhorias significativas em todas as dimensões avaliadas, com resultados estatisticamente significativos de acordo com o teste de Shapiro-Wilk e U de Mann-Whitney, confirmando que a mentoria é uma estratégia eficaz para reduzir a evasão e melhorar o desempenho estudantil, validando assim a hipótese de pesquisa.pt_BR
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectTutoríaes_PE
dc.subjectÉxito académicoes_PE
dc.subjectRetenciónes_PE
dc.subjectDeserción escolares_PE
dc.subjectEstudiante universitarioes_PE
dc.subjectCiencias socialeses_PE
dc.titlePrograma de mentoría en la retención y éxito académico de estudiantes de ciencias sociales de la Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidades de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesises_PE
thesis.degree.disciplineDoctorado en Educaciónes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Escuela de Postgradoes_PE
thesis.degree.nameDoctor(a) en Educaciónes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni70814009
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9008-3190
renati.advisor.dni05381320
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline199018es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#doctores_PE
renati.jurorPizango Paima, Rusel Américo
renati.jurorDíaz Vásquez, Selva Libertad
renati.jurorHuanca Ramos, Guillermo
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess