Programa educativo “Aprendizaje Cooperativo” para mejorar la expresión oral de los estudiantes del primer nivel del programa de estudios de idiomas extranjeros de la Universidad Nacional de la Amazonia Peruana - 2016
View/ Open
Date
2017Author
Flores Tapullima, Lidia Gudelia
Mora La Torre, Maria
Quintana Ramirez, Rick Clayton
Metadata
Show full item recordAbstract
El objetivo de la presente investigación fue evaluar el efecto del programa “APRENDIZAJE COOPERATIVO” para mejorar la expresión oral del inglés en los estudiantes del primer nivel del programa de estudios de Idiomas Extranjeros de la Universidad Nacional de la Amazonia Peruana Iquitos-2016. El tipo de esta investigación es Experimental y el diseño cuasi-experimental, longitudinal con pre-test y post-test de salida y grupo control.
La población estuvo conformada por N = 64 estudiantes del primer nivel de la Universidad Nacional De La Amazonia Peruana matriculados en el programa de Idiomas Extranjeros en el I semestre 2016, los que fueron divididos en dos grupos (experimental y control). La muestra estuvo conformada por 28 estudiantes; (experimental) y 23 estudiantes (control).
Las técnicas que se usaron en la recolección de datos fueron: prueba educativa, y observación que fueron la prueba de desempeño oral, fichas de observación y rúbricas.
En la aplicación de la prueba estadística se observa que el promedio de notas de la expresión oral y sus indicadores (15,38>15,66), es ligeramente menor en el grupo experimental que en el grupo control. En conclusión, la aplicación del programa “Aprendizaje Cooperativo” no mejoró la expresión oral y sus indicadores (pronunciación, fluidez, vocabulario, gramática y lenguaje corporal) en el aprendizaje del idioma inglés, en los estudiantes del 1° nivel del programa de estudio de Idiomas Extranjeros de la Universidad Nacional de la Amazonia Peruana 2016. The objective of the present research study was to assess the effect of the learner-training "COOPERATIVE LEARNING" to improve the oral expression in English, it means, in pronunciation, fluency, vocabulary, grammar and body language in students from first level of the professional career of foreign languages of the National University of the Peruvian Amazon, in Iquitos-2016.
The type of this investigation was Experimental and the investigation design was Longitudinal where we used a pre-test – post-test and control group, it is part of a quasi-experimental design study.
The population where 49 students of first level of the National University of the Peruvian Amazon enrolled in the foreign language career in the first semester of 2016. Which they were divided into two groups (experimental and control). The sample consisted of 23 students (experimental) and 26 students (control) of the 1st level of Foreign Languages.
The techniques that we used in the information gathering were: educational test, observation and scale instruments and whose instruments were the entrance and exit examination, observation tokens and rubrics.
In the application of the statistical test it is observed that the average number of oral expressions and their indicators (15.38 <15.66) are lower in the experimental group than in the control group. In conclusion, the application of the "COOPERATIVE LEARNING" program did not improve oral expression and its indicators (pronunciation, fluency, vocabulary, grammar and body language) in English language learning in first level students of the language professional career Foreigners from the National University of the Peruvian Amazon.
Collections
- Tesis [324]
The following license files are associated with this item: