Estrategias de aprendizaje en estudiantes de estomatología de dos universidades de Iquitos 2020
Abstract
The objective of this study was to compare the effective use of learning strategies between stomatology students of two universities in Iquitos, 2020. The study type was comparative with field study, transectional contemporary, and univariable designs. The study population and sample was made up by 382 students. 212 students from the National University of the Peruvian Amazon (UNAP) and 170 students from The Peruvian Scientific University (UCP). The data gathering tool was a valid and reliable questionnaire with Likert scale. Results show that most Faculty of Odontology students at UNAP (68.4%) used learning strategies fairly adequately, whilst Stomatology students at UCP (59.4%), used the strategies inadequately. UNAP students mean scores were higher (57.4936 > 39.7226) as well as in all dimensions: Motivational strategies (56.2264 > 43.8824), affective component (55.0708 > 43.7316), metacognitive strategies (58.0778 > 35.6985), strategies of context control, social interaction and use of resources (59.2253 > 42.3303), strategies searching and selecting information (63.7824 > 39.3382), and strategies of information processing and use (56.1932 >36.1111). The study concluded that there is significant difference between the two population groups in using learning strategies as p-value = 0.000 < ? = 0.05, accepting the research hypothesis. El objetivo del estudio fue comparar el uso efectivo de estrategias de aprendizaje en estudiantes de estomatología en dos universidades de Iquitos, 2020. El estudio es de tipo comparativo con diseños de campo, transeccional contemporáneo y univariable. La población estuvo constituida por 382 estudiantes con una muestra censal: 212 estudiantes de la Universidad Nacional de la Amazonia Peruana (UNAP) y 170 de la Universidad Científica del Perú (UCP). El instrumento de recolección de datos fue un cuestionario con escala Likert válido y confiable. El estudio evidenció que la mayoría de los estudiantes de la Facultad de Odontología de la UNAP (68,4%) hacen uso poco efectivo de las estrategias de aprendizaje, mientras que los de la Facultad de Estomatología de la UCP (59,4%) tienen un uso inefectivo. La media en un puntaje transformado a 100 de los estudiantes de la UNAP es mayor al de la UCP (57,4936 > 39,7226), al igual que en sus dimensiones: Estrategias motivacionales (56,2264 > 43,8824), componente afectivo (55,0708 > 43,7316), estrategias metacognitivas (58,0778 > 35,6985), estrategias de control del contexto, interacción social y manejo de recursos (59,2253 > 42,3303), búsqueda y selección de información (63,7824 > 39,3382), y estrategias de procesamiento y uso de la información (56,1932 >36,1111). El estudio concluyó que existen diferencias significativas en el uso de estrategias de aprendizaje de ambos grupos de la población ya que el p- valor = 0,000 < ? = 0,05; aceptándose la hipótesis alterna o de estudio.
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- Tesis [496]