Programa tutorial en la mejora de manejo de conflictos en directivos de las instituciones educativas rurales, Muyuy, Fernando Lores, 2019
Date
2021Author
Gomez Villacrez, Beatriz
Paima Rios de Huayta, Ericka Carol
Metadata
Show full item recordAbstract
The research was carried out in the rural area of Muyuy, and its main objective was to evaluate the effect of the application of the tutorial program in the improvement of conflict management in directors of rural Educational Institutions in the district of Fernando Lores. The type of research considered was the evaluative with longitudinal, field, and experimental design with a single group, with pre-test and post-test. The population was 16 managers, and the sample was for convenience. An instrument was available for data collection, which was validated by expert judgment and its reliability was determined through a pilot test. The results show that the prevention, negotiation, and mediation dimensions of the conflict transformation improved substantially after the application of the tutorial program; giving as a final conclusion that the application of the tutorial program significantly improves conflict management in managers of rural educational institutions in Muyuy because p-value = 0.000 <? / 2 = 0.025, with which the general hypothesis of the research is verified. La investigación se realizó en el área rural de Muyuy, y tuvo como objetivo principal evaluar el efecto de la aplicación del programa tutorial en la mejora de manejo de conflictos en directivos de las Instituciones Educativas rurales en el distrito de Fernando Lores. El tipo de investigación considerado fue el evaluativo con diseño longitudinal, de campo, y experimental con un grupo único, con pre test y post test. La población fue de 16 directivos, y la muestra fue por conveniencia. Se dispuso de un instrumento para la recolección de datos, el cual fue validada por juicio de expertos y mediante una prueba piloto se determinó su confiablidad. Los resultados muestran que las dimensiones prevención, negociación, y mediación de la transformación del conflicto, mejoraron sustancialmente luego de la aplicación del programa tutorial; dando como conclusión final que la aplicación del programa tutorial mejora significativamente el manejo de conflictos en directivos de las instituciones educativas rurales de Muyuy porque p-valor =0.000 < ?/2 = 0.025, con lo que queda comprobada la hipótesis general de la investigación.