Show simple item record

dc.contributor.advisorReátegui Del Castillo, Elva Lorena
dc.contributor.authorFerreyros Pinedo, Dora Digna
dc.contributor.authorMarapara Murayari, Flor Meredi
dc.date.accessioned2022-04-28T18:58:04Z
dc.date.available2022-04-28T18:58:04Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/7979
dc.description.abstractThe present research study aimed to determine the effect of an educational breastfeeding in puerperal women at Hospital Iquitos 2018. The method used was exploratory, descriptive, correlational and explanatory, the method was used quantitative, non-experimental design in its quasi-experimental modality with pre and post test, of a single group, with a population of 100 puerperal mothers and a sample of 77 mothers, the survey and observation were used for data collection, validity was determined with the Delphi method or expert judgment, with the participation of 06 expert professionals, obtaining a validity of 90.00%. Regarding reliability, the pilot test was applied in 8 postpartum mothers, subsequently the data were processed through SPSS No. 22, and the results obtained were the educational intervention on breastfeeding and it has a positive effect on the knowledge and technique of breastfeeding, it was observed that the significance of the test for knowledge and technique before the educational intervention It is p = 0.000 (p <0.05) with Z-KS = 0.210 and p = 0.000 (p <0.05) with Z-KS = 0.162 each. The significance for knowledge and breastfeeding technique after the educational intervention was p = 0.000 (p <0.05) with Z-KS = 0.179 and p = 0.000 (p <0.05) with Z-KS = 0.468 respectively, which shows that the scores before and after are different, concluding that the educational intervention on Breastfeeding has positive effects on the knowledge and technique of breastfeeding in postpartum mothers.en_US
dc.description.abstractEl presente estudio de investigación, tuvo como objetivo determinar el efecto de una intervención educativa sobre lactancia materna, en el conocimiento y técnica de amamantamiento en puérperas del Hospital Iquitos 2018. El método empleado fue de tipo exploratorio, descriptivo, correlacional y explicativo; se utilizó el método cuantitativo, diseño no experimental en su modalidad cuasi -experimental con pre y post test, de un solo grupo, con una población de 100 madres puérperas y una muestra de 77 madres. Para la recolección de datos se empleó la encuesta y la observación, se determinó la validez con el método Delphi o juicio de expertos, con la participación de 06 profesionales expertos, obteniendo una validez de 90.00%. Respecto a la confiabilidad, se aplicó la prueba piloto en 8 madres puérperas, posteriormente los datos fueron procesados a través del SPSS versión 22. El resultado obtenido con la intervención educativa, tuvo un efecto positivo en el conocimiento y la técnica del amamantamiento; se observó que la significancia de la prueba para el conocimiento y la técnica antes de la intervención educativa es de p =0,000 (p < 0,05) con Z-KS = 0,210 y de p = 0,000 (p < 0,05) con Z-KS = 0,162 cada uno. La significancia para el conocimiento y la técnica de amamantamiento después de la intervención educativa fue de p =0,000 (p < 0,05) con Z-KS = 0,179 y de p = 0,000 (p < 0,05) con Z-KS = 0,468 respectivamente, con lo que se demuestra que los puntajes antes y después son diferentes concluyendo, que la intervención educativa sobre lactancia materna, tiene efectos positivos en el conocimiento y técnica del amamantamiento de las madres puérperas.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectLactancia maternaes_PE
dc.subjectEducación en saludes_PE
dc.subjectAmamantamientoes_PE
dc.subjectTécnicases_PE
dc.titleEfecto de una intervención educativa sobre lactancia materna en el conocimiento y técnica de amamantamiento en puérperas del Hospital Iquitos, 2018es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_PE
thesis.degree.disciplineMaestría en Salud Familiar y Comunitariaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Escuela de Postgradoes_PE
thesis.degree.nameMaestro(a) en Salud Familiar y Comunitariaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.03.03es_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.03.05es_PE
renati.author.dni05200134
renati.author.dni05329548
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9481-6793
renati.advisor.dni5280793
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline21577es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#maestroes_PE
renati.jurorSilva Acosta, Zoraida Rosario
renati.jurorMatute Panaifo, Eva Lucia
renati.jurorVillacis Fajardo, Nancy Andrea
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess