Show simple item record

dc.contributor.advisorTorres García, Luis Enrique
dc.contributor.authorReategui Papa, Lucy Ibeth
dc.date.accessioned2022-05-12T18:31:52Z
dc.date.available2022-05-12T18:31:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/8007
dc.description.abstractThe main reason of this study has been to determine the relationship between cyberbullying and the development of socialization in initial education students of the Faculty of Education Sciences and Humanities at the National University of the Peruvian Amazon located in the city of Iquitos in in 2021. As a methodology, the relational type of research has been used, through a field, cross-sectional, and bivariate design. The population consisted of 192 initial education students, the sample was census, that is, the 192 students. It was applied to the survey as a data collection technique and two questionnaires as instruments, which were validated at the appropriate time by the judgment of judges. When establishing the relationship between the variables cyberbullying and the development of socialization through the chi-square test, it is found to be = 228.85, with p=0.000, which indicates that there is a relationship between the variables cyberbullying and the development of socialization; In addition, Kendall's Tau-b coefficient = -0.775 shows that the relationship is direct, strong, and significant.en_US
dc.description.abstractEl principal motivo del presente estudio ha sido determinar la relación entre el cyberbullying y el desarrollo de la socialización en estudiantes de educación inicial de la Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidades en la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana ubicada en la ciudad de Iquitos en el 2021. Como metodología se ha utilizado como tipo de investigación al relacional, por medio de un diseño de campo, transversal, y bivariado. La población estuvo conformada por 192 estudiantes de educación inicial, la muestra fue censal, es decir los 192 estudiantes. Se aplicó la encuesta como técnica de recolección de datos y dos cuestionarios como instrumentos, los que fueron validados en su oportunidad por juicio de jueces. Al establecer la relación entre las variables cyberbullying y desarrollo de socialización mediante la prueba chi-cuadrado se tiene que es = 228,85, con p=0,000 lo cual indica que existe relación entre las variables cyberbullying y desarrollo de la socialización; además el coeficiente Tau-b de Kendall= -0,775 muestra que la relación es directa, fuerte y significativa.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectCiberacosoes_PE
dc.subjectEstudiantes universitarioses_PE
dc.subjectSocialiazaciónes_PE
dc.subjectUniversidades estataleses_PE
dc.titleCyberbullying y desarrollo de socialización en estudiantes de educación inicial de la facultad de ciencias de la educación y humanidades de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana, Iquitos 2021es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Iniciales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Iniciales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.01es_PE
renati.author.dni73220251
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5600-396X
renati.advisor.dni5215713
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline111016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorSanchez Bardales, Doris
renati.jurorPinedo Navarro, Silvia Karina
renati.jurorCuipal Torres, Julio Segundo
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess