Programa educativo de juegos interactivos para mejorar la expresión oral en inglés en estudiantes de cuarto grado de secundaria en la institución educativa Aplicación UNAP, San Juan Bautista 2019
Abstract
The aim of this research study was to assess the effectiveness of a learner training program based on interactive games to improve fourth year students’ English-speaking skills at Aplicación UNAP Secondary School, San Juan Bautista 2019. The type of research was evaluative and field study, contemporary transectional, univariate and quasi-experimental designs with pretest, posttest and control group. The population was made up by 92 students and a deterministic sample of 64, divided into the experimental group (4th A, 32 learners) and the control group (4th B, 32 learners). The results of the posttest show that the experimental group outperformed the control group as their mean scores were higher (13,56 > 10,62) in English speaking. The same happened in its indicators: Fluency (14,15 > 11,71), grammar (13,45 > 11,12), pronunciation (13,87 > 10,21), vocabulary (13,65 > 10,65), body language (14,81 > 11,46). In conclusion, the results of the U test of Mann-Whitney for independent samples showed that the learner training program based on interactive games improves significantly the population students’ English-speaking skills, as p-value = 0.000 < ? = 0.05, accepting the working hypothesis. El objetivo del presente estudio fue evaluar el efecto del programa educativo de juegos interactivos para el mejoramiento de la expresión oral en inglés en estudiantes de cuarto de secundaria en la Institución Educativa Aplicación UNAP, San Juan Bautista 2019. La investigación fue de tipo evaluativa con diseño de campo, contemporáneo transeccional, univariable y cuasi-experimental, con pre test, post test y grupo control. La población estuvo conformada por 96 estudiantes y la muestra determinística fue de 64, divididos en grupo experimental (4° A, 32 estudiantes) y el grupo control (4° B, 32 estudiantes). Los resultados del post test, muestran que el grupo experimental superó en promedio al grupo control en la comunicación oral en inglés (13,56 > 10,62), así como en los indicadores: Fluidez (14,15 > 11,71), gramática (13,45 > 11,12), pronunciación (13,87 > 10,21), vocabulario (13,65 > 10,65), lenguaje corporal (14,81 > 11,46). En conclusión, los resultados de la prueba U de Mann-Whitney para muestras independientes demostraron que el programa educativo de juegos interactivos mejora significativamente la expresión oral en inglés en la población de estudio, porque p-valor = 0.000 < ? = 0.05, aceptándose la hipótesis de trabajo.
Collections
- Tesis [322]