Show simple item record

dc.contributor.advisorGuzmán Cornejo, Edgar
dc.contributor.advisorJara Ibarra, Juan de Dios
dc.contributor.authorRestuccia Díaz, Duilia Giovanna
dc.date.accessioned2022-07-11T18:17:11Z
dc.date.available2022-07-11T18:17:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/8156
dc.description.abstractThe objective of this study was to compare Regular Basic Education sixth cycle students’ achievement in listening and speaking skills in English at Virgen de Loreto Parish School in terms of sex, Iquitos 2020. The type of research was comparative with field study, contemporary transectional and univariable designs. The population was made up by 360 students and a deterministic sample of 160, 88 female and 72 male students, distributed in 9 classes. Data gathering tools were valid and reliable oral comprehension test, speaking performance test, and rubrics. Results show that both female and male students are at a beginner level in oral communication since the main scores were 7,838 for female students and 7,862 for male students. The same happens in its dimensions: Getting information (10.753 and 10.625), inferencing and interpreting information (10.429 and 10.710), strategic interaction (5,697 and 5.722 pre-beginner), use of non-verbal and paraverbal resources (5,163 and 5,174 pre-beginner). The U test of Mann-Whitney for independent samples showed that there is no statistically significant difference in the achievement of oral communication in male and female students in the study population as p-value = 0.165 > ? = 0.05, rejecting the working hypothesis.en_US
dc.description.abstractLa investigación tuvo como objetivo comparar el logro en comunicación oral en inglés en estudiantes del sexto ciclo de Educación Básica Regular en la Institución Educativa Parroquial Virgen de Loreto en cuanto al sexo, Iquitos 2020. La investigación fue de tipo comparativa con diseños de campo, contemporáneo transeccional y univariable. La población estuvo conformada por 307 estudiantes, y una muestra determinística de 160 estudiantes, 88 estudiantes mujeres y 72 estudiantes varones, distribuidos en 9 secciones. Los instrumentos de recolección de datos fueron una prueba de comprensión oral, una prueba de desempeño oral y rúbricas válidas y confiables. Los resultados muestran que ambos grupos de estudiantes mujeres y varones se encuentran en nivel de inicio en comunicación oral, siendo los promedios en estudiantes mujeres 7,838 y en varones 7,862. Asimismo, en sus dimensiones: Obtención de información (10,753 y 10,625), inferencia e interpretación (10,429 y 10,710), interacción estratégica (5,697 y 5,722, pre-inicio), uso de recursos no verbales y para verbales (5,163 y 5,174 pre-inicio). Para la prueba de hipótesis, la prueba U de Mann-Whitney para muestras independientes demostró que no existen diferencias estadísticamente significativas en el logro de la comunicación oral en estudiantes varones y mujeres de la población de estudio, rechazándose la hipótesis de estudio, pues el p-valor = 0.165 > ? = 0.05.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectIngléses_PE
dc.subjectExposición orales_PE
dc.subjectComunicación no verbales_PE
dc.titleLa comunicación oral en inglés en estudiantes del sexto ciclo de educación básica regular en la institución educativa parroquial Virgen de Loreto en cuanto al sexo, Iquitos 2020es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con Especialidad en Idiomas Extranjeros con mención en Inglés-Francéses_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con Especialidad en Idiomas Extranjeros con mención en Inglés-Francéses_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni73645260
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4978-0111
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3151-8569
renati.advisor.dni05348118
renati.advisor.dni05397655
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121996es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorAcuña Reyna, Oscar Ernesto
renati.jurorNunes de Salazar, Etsy Roxana
renati.jurorLazo Ramirez, Lila
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess