Clima escolar y logros de aprendizaje en estudiantes del tercero y cuarto del nivel secundario de la IEPSM N° 60102, Varillal 2021
Abstract
The present study aims to determine the relationship between school climate and learning achievements in third and fourth year students of the IEPSM N ° 60102 Varillal - 2021 secondary level, the method used was quantitative, non-experimental, descriptive, correlational design , which made it possible to describe each of the variables considered in the study. The instrument used was the questionnaire for the analysis and evaluation of the school climate variable and for learning achievement, reaching a validity by the descriptive analysis of both variables: independent school climate 80% and dependent learning achievements 78%. The same ones that were validated through the Delphi method or expert judgment. The data were analyzed using the statistical program SPSS version 23.0. For the univariate analysis, descriptive statistics were used to represent the data expressed in frequencies, percentages and tables. In the analysis, the non-parametric statistical test, Chi Square (X2) from the analysis of 80 students was used. The specific hypothesis was verified: the school climate is significantly related to the learning achievement in third and fourth year students of the secondary level, for the reliability questionnaire was developed to contrast the hypotheses of the relationship of the dimensions of the school climate: Structure , Reward, Relationships and Identity; with learning achievements in third and fourth year high school students.Therefore, the general hypothesis of the research is demonstrated: There is a significant relationship between school climate and learning achievements in third and fourth year high school students of the IEPSM N ° 60102 Varillal - 2021. Este estudio tiene como objetivo determinar la relación entre el clima escolar y los logros de aprendizaje en estudiantes de tercero y cuarto del nivel secundario de la IEPSM N° 60102 Varillal – 2021, el método empleado fue cuantitativo, diseño no experimental, descriptivo, correlacional, lo que permitió describir cada una de las variables considerados en el estudio. El instrumento utilizado fue el cuestionario para el análisis y evaluación de la variable clima escolar y para el logro de aprendizaje, alcanzando una validez para el análisis descriptivo de ambas variables: independiente clima escolar 80% y dependiente logros de aprendizaje 78%. Los mismos que fueron validados a través del método Delphi o juicio de expertos. Los datos se analizaron a través del programa estadístico SPSS versión 23.0. Para el análisis univariado, se empleó la estadística descriptiva para representar los datos expresados en frecuencias, porcentajes y cuadros. En el análisis, se empleó la prueba estadística no paramétrica, Chi Cuadrado (X2) del análisis de 80 estudiantes. Se comprobó la hipótesis específica: el clima escolar se relaciona significativamente con el logro de aprendizaje en estudiantes de tercero y cuarto del nivel secundario para el cuestionario de confiabilidad se desarrolló para el contraste de las hipótesis de la relación de las dimensiones del clima escolar: Estructura, Recompensa, Relaciones e Identidad; con los logros de aprendizaje en estudiantes de tercero y cuarto del nivel secundario, así que está probado la hipótesis general de la investigación: Existe relación significativa entre el clima escolar y logros de aprendizaje en estudiantes de tercero y cuarto del nivel secundario de la IEPSM N° 60102 Varillal – 2021.
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