Gestión de tesorería y la toma de decisiones en la Unidad de Gestión Educativa de Ucayali - Contamana, 2021
Abstract
The present study aimed to determine the relationship between treasury management and decision-making in the Local Educational Management Unit of Ucayali - Contamana, 2021; Being a descriptive-correlational research with a non-experimental design, which was composed of 38 workers from the treasury area, the survey technique and a questionnaire were used as a data collection instrument; Therefore, it was concluded that the treasury management in the UGEL of Ucayali is regular according to the perception of the workers, because the area does not have a manual of processes, likewise, the funds collected are sometimes registered, almost never cash flows are drawn up and bank accounts are not always opened with authorization. Likewise, decision-making is classified as very inadequate, since not everyone knows the objective and purpose of the entity, likewise, the provisions in the performance of functions are never considered, the decisions made are almost never implemented in the accounting area. and / or treasury, nor is it followed up to see if it is effective. In general, treasury management is significantly related to decision-making, a situation that is contrasted by a significance of 0.002 and a correlation coefficient (rho) of 0.798, being considerable positive, this shows that the shortcomings identified in the management of treasury generate inadequate decision-making. El presente estudio tuvo como objetivo determinar la relación entre la gestión de tesorería y la toma de decisiones en la Unidad de Gestión Educativa Local de Ucayali – Contamana, 2021; siendo una investigación de tipo descriptivo – correlacional con un diseño no experimental, la cual estuvo compuesta por 38 trabajadores del área de tesorería, se empleó la técnica de la encuesta y un cuestionario como instrumento de recolección de datos; por lo que se concluyó que, la gestión de tesorería en la UGEL de Ucayali es regular según la percepción de los trabajadores, debido a que el área no cuenta con un manual de procesos, asimismo, los fondos recaudados a veces son registrados, casi nunca se elabora flujos de caja y las cuentas bancarias no siempre son abiertas con autorización. Asimismo, la toma de decisiones es calificada como muy inadecuada, ya que no todos conocen el objetivo y propósito de la entidad, asimismo, nunca se consideran las disposiciones en el desempeño de funciones, las decisiones tomadas casi nunca se implementan en el área de contabilidad y/o tesorería, ni se da un seguimiento para ver si es eficaz. De manera general, la gestión de tesorería se relaciona significativamente con la toma de decisiones, situación que es contrastada por una significancia de 0.002 y un coeficiente de correlación (rho) de 0.798 siendo positiva considerable, ello demuestra que las falencias identificada en la gestión de tesorería generan una inadecuada toma de decisiones.
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