Show simple item record

dc.contributor.advisorGuzmán Cornejo, Edgar
dc.contributor.advisorJara Ibarra, Juan de Dios
dc.contributor.authorRodriguez Prada, Asiria Milagros
dc.date.accessioned2022-09-26T18:01:28Z
dc.date.available2022-09-26T18:01:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/8371
dc.description.abstractThe objective of this study was to compare fourth-year students’ oral communication skills in English at public secondary schools in Iquitos district 2020 according to their academic shift. The type of research was comparative with field study, transectional contemporary, and univariable designs. The population was made up by 1,864 students and a deterministic sample of 201 students. The data gathering tools were a valid and reliable oral performance test and rubrics (82.8% 76.1% Cronbach's Alpha). Results show that both students from morning and afternoon shifts are at “beginning performance” (8.4 and 8.6 out of 20). The same happens in its dimensions: Getting information (10.147 and 10.678), Inferencing and interpreting (10.319 and 10.00), strategic interaction (5.199 and (7,128), use of non-verbal and paraverbal resources (6.691 and 7.205). It is concluded that there is no statistically significant difference in the population students’ oral communication skills in English performance between shifts as p-value = 0.869 > ? = 0.05, rejecting the working hypothesis.en_US
dc.description.abstractEl objetivo de la investigación fue comparar la comunicación oral en estudiantes de cuarto grado de secundaria en instituciones educativas públicas del distrito de Iquitos según turno 2020. El tipo de investigación fue comparativo con diseños de campo, transeccional contemporáneo y univariable. La población estuvo conformada por 1,864 estudiantes y una muestra determinística por conveniencia de 201 estudiantes. Los instrumentos de recolección de datos fueron una prueba de desempeño oral validado por expertos con confiabilidad de 82,8% y rubrica con confiabilidad de 76,1% de Alfa de Cronbach. Los resultados muestran que los estudiantes del turno mañana y turno tarde, están en inicio (8,4 y 8,6 en la escala vigesimal). Lo mismo en sus dimensiones: Obtiene información (10,147 y 10,678), Inferencia e interpretación (10,319 y 10,00), interacción estratégica (5,199 y 7,128), uso de recursos no verbales y para verbales (6,691 y 7,205). En conclusión, no existe diferencia estadísticamente significativa en el logro de comunicación oral en inglés por turnos, porque p-valor = 0,869 > ? = 0,05, rechazándose la hipótesis de trabajo.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectEnseñanza de idiomases_PE
dc.subjectComunicación orales_PE
dc.subjectLengua inglesaes_PE
dc.subjectEstudiante de secundariaes_PE
dc.subjectEscuelas públicases_PE
dc.titleLa comunicación oral en inglés en estudiantes de cuarto grado de secundaria en instituciones educativas del distrito de Iquitos según turno 2020es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con especialidad en Idiomas Extranjeros con mención en Inglés-Francéses_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con especialidad en Idiomas Extranjeros con mención en Inglés-Francéses_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni72546462
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4978-0111
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3151-8569
renati.advisor.dni05348118
renati.advisor.dni05397655
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121996es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorMinez Tello, Atilio Abulio
renati.jurorMacedo Grandez, Mary Ruth
renati.jurorCastro Perez, Janny Selena
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess