Gestión de cobranza y su influencia en rentabilidad de la Caja de Ahorros y Créditos Piura sede Nueva Cajamarca, 2021
Abstract
The general objective of this research was to determine the degree of relationship between the collection management and the profitability of the Caja de Ahorros y Crédito Piura headquarters Nueva Cajamarca, 2021, opting for an applied research and non-experimental design, of which it was included as a sample of 34 workers of said institution, those who were surveyed by means of a questionnaire, since it was concluded that the collection management is very efficient. On the other hand, its profitability, since in the gross profit margin it obtained an increase of 0.16; on the other hand, in the operating profit margin it gave 0.076; likewise, the return on assets had an increase of 6.8; finally, return on capital had 6.8. Finally, there is a relationship between the collection management and the profitability of said institution, approved significance of 0.000 and a correlation of rs=0.591 which is positive and medium; At the same time, collection policies maintain a considerable positive relationship (sr=0.766; p=0.000); collection strategies maintain a weak positive relationship (sr=0.467; p=0.005); the collection system maintains a very weak positive relationship (sr=0.155; p=0.380), however, the administration of the collection personnel (sr=0.008; p=0.964) does not maintain a relationship with the profitability of the company. La presente investigación tuvo como objetivo general determinar el grado de relación entre la gestión de cobranza y la rentabilidad de la Caja de Ahorros y Crédito Piura sede Nueva Cajamarca, 2021, optando por una investigación de tipo aplicada y diseño no experimental, del cual se incluyó como muestra a 34 trabajadores de dicha institución, aquellos que fueron encuestados por medio de un cuestionario, pues se concluyó que la gestión de cobranza es muy eficiente. Por otro lado, la rentabilidad del mismo, pues en el margen de utilidad bruta obtuvo un incremento de 0.16; por otro lado, en el margen de utilidad operativa dio el 0.076; asimismo, el rendimiento sobre activos tuvo un aumento de 6.8; por último, rendimiento sobre capital tuvo el 6,8. Finalmente, existe una relación entre la gestión de cobranza y la rentabilidad de dicha institución, aprobada significancia de 0,000 y una correlación de rs=0,591 la cual es positiva y media; al mismo tiempo, las políticas de cobranza mantiene una relación positiva considerable (sr=0,766; p=0,000); las estrategias de cobranza mantienen una relación positiva débil (sr=0,467; p=0,005); el sistema de cobranza mantiene relación positiva muy débil (sr=0,155; p=0,380), sin embargo, la administración del personal de cobranza (sr=0,008; p=0,964) no mantiene relación con la rentabilidad de la empresa.
Collections
- Tesis [299]