Habilidades blandes y empleabilidad en estudiantes de educación inicial de la facultad de ciencias de la educación y humanidades en la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2021
Abstract
The purpose of this research study was to determine the relationship between soft skills and employability in initial education students of the Faculty of Education Sciences and Humanities at the National University of the Peruvian Amazon in Iquitos in 2021. The research adopted as a methodology, the relational type with a field, cross-sectional, and bivariate design. The unit of study was the initial education student, the population and sample were 95 fourth and fifth level students. The survey technique and questionnaires were used to obtain the data, which were previously validated through expert judgment. The present study concludes that Kendall's Tau-b correlation coefficient is = 0.213; p = 0.040 which shows a low positive relationship between soft skills and employability in initial education students and that when obtaining a Spearman rho correlation coefficient at = 0.213 *, p = 0.038 it is determined that there is a low direct relationship and significant between soft skills and employability in initial education students of the Faculty of Education Sciences and Humanities at the National University of the Peruvian Amazon, a result that also proves the hypothesis raised. El propósito del presente estudio de investigación fue determinar la relación entre las habilidades blandas y la empleabilidad en estudiantes de educación inicial de la Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidades en la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana de Iquitos en el 2021. La investigación adoptó como metodología, al tipo relacional con un diseño de campo, de corte transversal, y bivariado. La unidad de estudio fue el estudiante de educación inicial, la población y muestra fueron 95 estudiantes de cuarto y quinto nivel de estudios. Se utilizó la técnica de la encuesta y cuestionarios para la obtención de los datos, los que previamente fueron validados por medio de juicio de expertos. El presente estudio concluye que el coeficiente de correlación Tau-b de Kendall es = 0,213; p = 0,040 lo que muestra una relación positiva baja entre las habilidades blandas y la empleabilidad en estudiantes de educación inicial y que al obtener un coeficiente de correlación rho de Spearman en=0,213*, p = 0,038 se determina que existe una relación directa baja y significativa entre las habilidades blandas y la empleabilidad en estudiantes de educación inicial de la Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidades en la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana, resultado que además prueba la hipótesis planteada.
Collections
- Tesis [225]