Logro de aprendizaje y pensamiento crítico área de ciencias sociales en estudiantes del 5to. grado de secundaria Institución Educativa Serafín Filomeno 2021
Abstract
The objective of the research was: To determine the relation of learning achievements in critical thinking in the Social Sciences area, in students of the 5th grade of secondary school, "Serafín Filomeno" Educational Institution, 2021.
The present research work was of the correlational type, the general research design was the non-experimental one of the correlational transectional type.
The population consisted of 121 students from the 5th grade of secondary school, from the Serafín Filomeno Educational Institution enrolled in the year 2021. From which a sample of 42 students from the 5th grade of secondary school in the morning shift was drawn, non-randomly by convenience.
The data collection instrument used was the questionnaire for the variables: Learning achievement and critical thinking, which were subjected to expert judgment.
The most important results are: tc = 30.61 > tt = 3.74, gl = 4, ?< 0.05, concluding that the learning achievement influences critical thinking in the area of Social Sciences in students of the 5th grade of secondary school of the institution. educational "Serafin Filomeno". El objetivo de la investigación fue: Determinar la relación de los logros de aprendizaje con el pensamiento crítico área Ciencias Sociales, en estudiantes, del 5to grado de secundaria, Institución Educativa “Serafín Filomeno”, 2021.
El presente trabajo de investigación fue de tipo correlacional, el diseño general de investigación fue el no experimental de tipo transeccional correlacional.
La población estuvo conformada por 121 estudiantes del 5to grado de secundaria, de la Institución Educativa Serafín Filomeno matriculados en el año 2021. Del cual se extrajo una muestra de 42 estudiantes del 5° grado de secundaria del turno de mañana, de forma no aleatoria por conveniencia.
El instrumento de recolección de datos que se utilizó fue el cuestionario para las variables: Logro de aprendizaje y pensamiento crítico, los que fueron sometidos a juicio de expertos.
Los resultados más importantes son: tc = 30.61 > tt = 3.74, gl = 4, ?< 0.05, concluyendo que el logro de aprendizaje se relaciona con el pensamiento crítico en el área de Ciencias Sociales en estudiantes del 5° grado de secundaria de la institución educativa “Serafín Filomeno”.
Collections
- Tesis [324]