Show simple item record

dc.contributor.advisorZambrano Peña, Luis Nilo
dc.contributor.authorMacedo Huayunga, Juan Luis
dc.contributor.authorVela Rengifo, Karen Gabriella
dc.date.accessioned2022-12-13T17:57:40Z
dc.date.available2022-12-13T17:57:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/8615
dc.description.abstractTo determine the relationship between reading comprehension and school performance in the area of social sciences in students of the fourth grade of secondary education of the Educational Institution "Padre Severino Deshaies" located in the district of Fernando Lores, during the 2021 school year; It has been the main objective of the investigation, as a result of the results obtained, the following conclusions were reached: It can be concluded that reading comprehension and school performance, according to the students' appreciation, have a High level in the field of their school development, in which 67.5% show High Performance and 32. 5% an Average Yield. Evidently, there is a highly significant statistical relationship between the Reading Comprehension variable and the School Performance variable. The dimensions of reading comprehension: literal comprehension, inferential comprehension and critical comprehension; show the following result: (r=0.632**; r=0.476**, r=0.630**, 0.502** V Sig. < 0.01). This reveals the existence of a significant statistical relationship between reading comprehension and performance school and it can be affirmed that what is mentioned in the general hypothesis is fulfilled. Consequently, the reading comprehension in the students of the fourth grade of secondary education of the Educational Institution of the rural area "Padre Severino Deshaies" located in the district of Fernando Lores, province of Maynas in the Loreto region, during the school year 2021, has its main strength in the literal comprehension style, and should strengthen the inferential and critical style.en_US
dc.description.abstractDeterminar la relación que existe entre la comprensión lectora y el rendimiento escolar en el área de ciencias sociales en estudiantes del cuarto grado de educación secundaria de la Institución Educativa “Padre Severino Deshaies” localizado en el distrito de Fernando Lores, durante el año escolar 2021; ha sido el principal objetivo de la indagación, a raíz de los resultados obtenidos se arribó a las siguientes conclusiones: Se puede concluir que la comprensión lectora y el de rendimiento escolar, de acuerdo con la apreciación de los estudiantes, tienen un nivel Alto en el ámbito de su desarrollo escolar, en el que el 67,5% demuestran un Rendimiento Alto y el 32,5% un Rendimiento Medio. Evidentemente, existe una relación estadística altamente significativa entre la variable Comprensión lectora y la variable Rendimiento escolar. Las dimensiones de la comprensión lectora: comprensión literal, comprensión inferencial y comprensión crítica; demuestran el siguiente resultado: (r=0.632**; r=0.476**, r=0.630**, 0.502** V Sig. < 0.01)., esto revela la existencia de relación estadística significativa entre la comprensión lectora con el rendimiento escolar y se puede afirmar que se cumple lo mencionado en la hipótesis general. En consecuencia, la comprensión lectora en los estudiantes del cuarto grado de educación secundaria de la Institución Educativa del ámbito rural “Padre Severino Deshaies” localizado en el distrito de Fernando Lores, provincia de Maynas en la región Loreto, durante el ejercicio escolar del año 2021, tiene su principal fortaleza en el estilo de comprensión literal, debiendo fortalecer el estilo inferencial y crítico.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectRendimiento escolares_PE
dc.subjectComprensiónes_PE
dc.subjectEstudiante de secundariaes_PE
dc.titleComprensión lectora y rendimiento escolar en el área de ciencias sociales en estudiantes del cuarto grado de secundaria en la Institución Educativa Padre Severino Deshaies del distrito de Fernando Lores 2021es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con especialidad en Ciencias Socialeses_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con especialidad en Ciencias Socialeses_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni47836432
renati.author.dni72762089
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0021-9806
renati.advisor.dni05221907
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121266es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorArevalo Vargas, Freddy Abel
renati.jurorBabilonia Reategui, Celia Maria
renati.jurorIsuiza Mozombite, Olga
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess