Show simple item record

dc.contributor.advisorCórdova Ramírez, Eleodoro
dc.contributor.authorLopez Pilco, Suly Katherin
dc.date.accessioned2022-12-15T18:50:15Z
dc.date.available2022-12-15T18:50:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/8620
dc.description.abstractThe objective of the research was: To evaluate the effect of the educational program on improving the level of environmental awareness in teachers of the UNAP Experimental School, San Juan Bautista district - 2021. The research was projective, with an experimental design with pre and post-test, made up of two groups: experimental (22 primary and secondary level teachers) and control group (22 primary and secondary level teachers), intentionally selected, who were administered an educational program with the purpose of improving the level of environmental awareness. The results obtained by the present investigation, after the application of the non-parametric Mann Whitney U test, of mean difference, allowed the following conclusions to be reached: 1. The application of the educational program significantly improves environmental awareness in teachers at the primary and secondary level of the UNAP Experimental School, with which the general hypothesis of the research is approved (p-value = 0.000 < ? =0.05). 2. The application of the educational program significantly improves environmental awareness (cognitive dimension) in teachers of the primary and secondary level of the UNAP Experimental School, with which the specific hypothesis 1 of the investigation is approved (p- value =0.000 < ? =0.05). 3. The application of the educational program significantly improves environmental awareness (affective dimension) in teachers of the primary and secondary level of the UNAP Experimental School, with which the specific hypothesis 2 of the investigation is approved (p- value =0.000 < ? =0.05). 4. The application of the educational program significantly improves environmental awareness (attitudinal dimension) in teachers of the primary and secondary level of the UNAP Experimental School, with which the specific hypothesis 3 of the investigation is approved (p- value =0.000 < ? =0.05).en_US
dc.description.abstractEl presente estudio tuvo como objetivo: Evaluar el efecto del programa educativo en la mejora del nivel de conciencia ambiental en docentes de la Institución Educativa Experimental UNAP, distrito San Juan Bautista - 2021. La investigación fue de tipo proyectiva, con diseño experimental con pre y post test, conformada por dos grupos: experimental (22 docentes del nivel primario y secundario) y grupo control (22 docentes del nivel primario y secundario), seleccionados de manera intencional, a quienes se les administró un programa educativo con el propósito de mejorar el nivel de conciencia ambiental. Los resultados obtenidos por la presente investigación, luego de la aplicación de la prueba no paramétrica U de Mann Whitney, de diferencia de medias, permitieron llegar a las siguientes conclusiones: 1. La aplicación del programa educativo mejora significativamente la conciencia ambiental en docentes del nivel primario y secundario de la Institución Educativa Experimental UNAP, con lo cual se aprueba la hipótesis general de la investigación (p-valor =0.000 < ? =0.05). 2. La aplicación del programa educativo mejora significativamente la conciencia ambiental (dimensión cognitiva) en docentes del nivel primario y secundario del Institución Educativa Experimental UNAP, con lo cual se aprueba la hipótesis específica 1 de la investigación (p-valor =0.000 < ? =0.05). 3. La aplicación del programa educativo mejora significativamente la conciencia ambiental (dimensión afectiva) en docentes del nivel primario y secundario de la Institución Educativa Experimental UNAP, con lo cual se aprueba la hipótesis específica 2 de la investigación (p-valor =0.000 < ? =0.05). 4. La aplicación del programa educativo mejora significativamente la conciencia ambiental (dimensión actitudinal) en docentes del nivel primario y secundario de la Institución Educativa Experimental UNAP, con lo cual se aprueba la hipótesis específica 3 de la investigación (p-valor =0.000 < ? =0.05).es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectProgramas de educaciónes_PE
dc.subjectSensibilización ambientales_PE
dc.subjectDocentees_PE
dc.titlePrograma educativo para mejorar el nivel de conciencia ambiental en docentes de la Institución Educativa Experimental UNAP, distrito San Juan Bautista 2021es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con especialidad en Ciencias Naturaleses_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con especialidad en Ciencias Naturaleses_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni70265125
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6213-8740
renati.advisor.dni05242154
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121216es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorPeres Vasquez, Oscar Agapito
renati.jurorGuevara Torres, Fernando
renati.jurorPongo Mendo, Enrique Gabriel
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess