Contaminación aeróbica orgánica en asociación de un mercado saludable en los centros de abastos Belén y Central. Iquitos, 2020
Abstract
The study addresses attitudes about aerobic organic pollution as indicators of behavior regarding air pollution due to exposure to organic waste in public environments, and the perception of a healthy market as indicators of the way in which they appreciate and value the physical and social environment. urban planning with a sustainable city approach. With this purpose, the study was carried out in the Central markets (Iquitos district) and La Casona de Belen (Belen district) in the city of Iquitos.
The approach was quantitative, correlational, the design of non-experimental, cross-sectional research. The population was determined based on the fixed sales stalls of the Belen (260 stalls) and Central (164 stalls) markets, with which the sample size of Belen (124 stalls) and Central (78 stalls) was calculated.
The interview was used through a structured survey on attitude and perception; Analysis of variance and Spearman's r correlation test were performed to determine if there is a significant influence between the variables under study.
The results report that the sellers have a high environmental attitude; related to the management of waste generated in the markets, and in this way reduce pollution and collaborate in improving the quality of the environment in the markets, while the perception is that of unhealthy markets and indifference, it is say they do not care if the markets are healthy or not. Finally, the hypothesis test (Spearman's Rho coefficient) showed that there is no significant relationship between the environmental attitude and the perception of a healthy market in the central markets and the Belen mansion, therefore the alternative hypothesis is rejected and accepts the null hypothesis proposed in this thesis. El estudio aborda las actitudes sobre la contaminación aeróbica orgánica como indicadores del comportamiento sobre la contaminación del aire por exposición de residuos orgánicos en ambientes públicos y la percepción de un mercado saludable como indicadores de la forma como aprecian y valoran los entornos físicos y sociales eco-urbanística con un enfoque de ciudad sostenible. Con este propósito, el estudio se ejecutó en los mercados Central (distrito de Iquitos) y La Casona de Belén (distrito de Belén) de la ciudad de Iquitos.
El enfoque fue cuantitativo, correlacional, el diseño de la investigación no experimental, transversal. La población se determinó en base a los puestos de venta fijos de los mercados Belén (260 puestos) y Central (164 puestos), Con lo cual se calculó el tamaño de muestra Belén (124 puestos) y Central (78 puestos).
Se utilizó la entrevista a través de una encuesta estructurada sobre la actitud y percepción; se realizó el análisis de varianza y la prueba de correlación r de Spearman para determinar si existe influencia significativa entre las variables en estudio.
Los resultados reportan que los vendedores tienen una actitud ambiental alta; relacionado con la gestión de los residuos que se generan en los mercados, y de esta forma reducir la contaminación y colaborar en mejora de la calidad del ambiente en los mercados, mientras que la percepción es la de unos mercados poco saludable y de indiferencia, es decir no le dan la importancia si los mercados son saludables o no. Finalmente, la prueba hipótesis (coeficiente de Rho de Spearman), demostró que no existe una relación significativa entre la actitud ambiental con la percepción de un mercado saludable en los mercados central y la casona de Belén, por lo se rechaza la hipótesis alternativa y se acepta la hipótesis nula planteada en la presente tesis.
Collections
- Tesis [450]