Cultura tributaria y formalización de los comerciantes de celulares y accesorios de la ciudad de Contamana año 2022
Abstract
The general objective of the research was to determine the relationship between the tax culture and formalization of cell phone and accessory sales merchants in the city of Contamana Año 2022., where an applied type study, correlational level and non-experimental design was used, made up of a population of 83 merchants, the survey technique was applied to them and the question questionnaire as an instrument. It was concluded that the tax culture is rated as average by 25%, because they sometimes contribute to investments managed by the state by paying their taxes, and almost always the costs for registering the company are accessible, and almost always The collecting entity carries out campaigns to encourage the payment of taxes. On the other hand, the formalization is qualified as average by 27% because sometimes they have knowledge about the natural or legal person, but almost never under which tax regime is the commercial activity of their business, while sometimes the businesses have operating license, and the staff that works in your business is registered on the payroll. Likewise, it has been determined that there is a significant relationship between tax culture and formalization of merchants, which has been contrasted by a correlation coefficient of 0.831, being a considerable positive level and significance (bilateral) of 0.000. La investigación tuvo como objetivo general determinar la relación entre la cultura tributaria y formalización de los comerciantes de ventas de celulares y accesorios de la ciudad de Contamana Año 2022, en donde se utilizó un estudio tipo aplicada, nivel correlacional y diseño no experimental, conformada por una población de 83 comerciantes, a los mismo se les aplico la técnica de la encuesta y como instrumento el cuestionario de preguntas. Se concluyó que la cultura tributaria es calificada como media por el 25%, debido a que a veces contribuyen a las inversiones gestionadas por el estado al pagar sus tributos, y casi siempre los costos para el registro de la empresa son accesibles, y casi siempre entidad recaudadora realiza campañas para incentivar el pago de los tributos. Por su parte, la formalización es calificado como media por el 27% pues a veces tienen conocimiento sobre la persona natural o jurídica, pero casi nunca bajo que régimen tributario se encuentra la actividad comercial de su negocio, mientras que a veces los negocios cuentan con licencia de funcionamiento, y el personal que labora en su negocio está registrado en planilla. Asimismo, se ha determinado que, existe una relación significativa entre cultura tributaria y formalización de los comerciantes la cual ha sido contrastada por un coeficiente de correlación de 0,831 siendo un nivel positiva considerable y significancia (bilateral) de 0,000.
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- Tesis [299]