dc.contributor.advisor | Flores Malaverry, Jorge Agustín | |
dc.contributor.author | Montoya Pizango, Anais Azucena | |
dc.date.accessioned | 2023-01-18T17:17:43Z | |
dc.date.available | 2023-01-18T17:17:43Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12737/8742 | |
dc.description.abstract | The present investigation seeks to understand the relationship of environmental awareness with the care of the environment in students of the 5th secondary level of the I.E. Santa Maria del Amazonas, Tamshiyacu. The research is non-experimental, quantitative, cross-sectional, descriptive level, with a simple probabilistic sample of 45 students. Perception was evaluated under the affective, cognitive, conative, and active dimensions. The results allow to understand that the students show a good level of knowledge in relation to the care of the environment, thus all refer that environmental education is important for the improvement of environmental awareness and likewise the majority (55.6%) warn of environmental problems in your city, such as gases, river pollution, etc.; there are institutions that are concerned about environmental protection, such as the municipality and its Environmental Area (75.5%), the majority (73.3) affirm that the contamination is due to man and consider that due to some environmental problems it is not possible to live well (48.9 %). In the affective, almost all students (93.3%) appreciate the defense of the environment and do not accept anthropic activities that disturb the environment (100%), and lifestyles should be changed to keep nature in balance (100%), In another aspect, a high percentage (88.9%) report that animals are similar in feeling to humans and all environmental problems must be taken into account. In the conative, all the students are willing to act in the recycling of waste, willingness to take care of water, they internalize actions to avoid environmental threats in which the vast majority (86.7%) show willingness to participate in volunteering. Behaviorally, a high percentage of students (77.8%) say they want to avoid polluting the environment, all say they save electricity and water, recycling practices and their participation in pro-environmental organizations; Thus, regarding care for the environment, the vast majority (82.2%) say that they dispose of plastic waste in containers, 55.6% refer to exhibiting their work at environmental fairs. | en_US |
dc.description.abstract | La presente investigación busca comprender la relación de la conciencia ambiental con el cuidado del ambiente en estudiantes del 5to nivel secundario de la I.E. Santa María del Amazonas, Tamshiyacu. La investigación es no experimental, cuantitativa, transversal, de nivel descriptivo, con una muestra probabilística simple de 45 alumnos. La percepción se evaluó bajo la dimensión afectiva, cognitiva conativa y activa. Los resultados permiten entender que los alumnos muestran un buen nivel de conocimiento en relación al cuidado del ambiente, así todos refieren que la educación ambiental, es importante para la mejora de la conciencia ambiental y así mismo la mayoría (55.6%) advierten problemas ambientales en su ciudad, como gases, contaminación del rio, etc.; existen instituciones que se preocupan por la protección del ambiente, como el municipio y su Área Ambiental (75.5%), la mayoría (73.3) afirman que la contaminación se debe al hombre y consideran que por algunos problemas ambientales no se puede vivir bien (48.9%). En lo afectivo, casi todos los estudiantes (93.3%) aprecian la defensa del ambiente y no aceptan actividades antrópicas que perturban el ambiente (100%), y se debería cambiar estilos de vida para mantener a la naturaleza en equilibrio (100%), en otro aspecto un alto porcentaje (88.9%) refieren que los animales asemejan en sentimiento a los humanos y todo problema ambiental deben ser tomados en cuenta. En lo conativo, todos los alumnos están dispuestos a actuar en el reciclaje de residuos, disposición de cuidar el agua, internalizan acciones para evitar amenazas ambientales en lo que la gran mayoría (86.7%) muestran disponibilidad de participación en voluntariados. En lo conductual, un elevado porcentaje de los alumnos (77.8%) dicen que quieren evitar la contaminación del ambiente todos dicen que ahorran la energía eléctrica y agua, prácticas de reciclaje y su participación en organizaciones proambientales; así sobre el cuidado del ambiente la gran mayoría (82.2%) dicen que disponen los residuos de plástico en los recipientes, el 55.6% refieren exhibir sus trabajos en ferias ambientales. | es_PE |
dc.format | application/pdf | es_PE |
dc.language.iso | spa | es_PE |
dc.publisher | Universidad Nacional de la Amazonía Peruana | es_PE |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | * |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | Educación ambiental | es_PE |
dc.subject | Sensibilización ambiental | es_PE |
dc.subject | Calidad ambiental | es_PE |
dc.subject | Estudiante de secundaria | es_PE |
dc.subject | Enseñanza pública | es_PE |
dc.title | Conciencia ambiental y su relación con el cuidado del ambiente en estudiantes del quinto nivel secundario de la Institución Educativa Santa María del Amazonas. Tamshiyacu. 2021 | es_PE |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | es_PE |
thesis.degree.discipline | Ingeniería en Gestión Ambiental | es_PE |
thesis.degree.grantor | Universidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Agronomía | es_PE |
thesis.degree.name | Ingeniero(a) en Gestión Ambiental | es_PE |
dc.subject.ocde | https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.01 | es_PE |
renati.author.dni | 75451609 | |
renati.advisor.orcid | https://orcid.org/0000-0002-1125-8600 | |
renati.advisor.dni | 05203391 | |
renati.type | https://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis | es_PE |
renati.discipline | 521236 | es_PE |
renati.level | https://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesional | es_PE |
renati.juror | Gratelly Silva, Pedro Antonio | |
renati.juror | Yalta Vega, Ronald | |
renati.juror | Pinedo Jimenez, Julio | |
dc.publisher.country | PE | es_PE |