Efecto del programa educativo "Protar" para mejorar la producción de textos argumentativos en estudiantes del quinto grado de secundaria del colegio José Francisco Da Cruz, Villa Canaán 2021
Abstract
The main purpose of the study was to evaluate the effect of the PROTAR educational program to improve the production of argumentative texts in students of the fifth grade of secondary school at José Francisco da Cruz School - Villa Canaán 2021.
The research design belongs to the experimental type of study that was built from only one group, due to the existence of few students in the educational institution in the rural area, which was evaluated in two moments: pre-test and post-test with the same instrument. The sample of the population was selected in a convenient way, that is, the subjects that are available to the researcher, and was made up of 28 fifth grade secondary school students from José Francisco Da Cruz school, located in the rural town of Villa Canaán.
To measure the production of argumentative texts, the written test technique was used, taking into account the indicators proposed in the variable. The Rubric was used as an instrument, which allowed obtaining information on the student's performance in a writing practice situation.
The conclusión reached after being raised was the following "The application of the PROTAR program develops significant achievements in the production of argumentative texts in fifth grade secondary school students at the José Francisco da Cruz School - Villa Canaán 2022, being the average of the pretest 10.32, and the average obtained in the post test was 14.96. El estudio tuvo como propósito principal Evaluar el efecto del programa educativo PROTAR para mejorar la producción de textos argumentativos en estudiantes del quinto grado de secundaria en el Colegio José Francisco da Cruz – Villa Canaán 2021.
El diseño de investigación pertenece al tipo experimental de estudio que se construyó a partir de solo un grupo, por la existencia de pocos estudiantes en la institución educativa de la zona rural, al cual se le evaluó en dos momentos: pre test y post test con el mismo instrumento.
La muestra de la población se seleccionó en forma conveniente, es decir los sujetos que están disponibles para el investigador, y estuvo conformada por 28 estudiantes del quinto grado de secundaria del colegio José Francisco Da Cruz, situado en el poblado rural Villa Canaán
Para medir la producción de textos argumentativos, se utilizó la técnica Prueba escrita, teniendo en cuenta los indicadores propuestos en la variable. Como instrumento se utilizó la Rúbrica, la cual permitió obtener información del desempeño del estudiante en una situación de práctica de escritura.
La conclusión a la cual se arribó después de planteada fue la siguiente “La aplicación del programa PROTAR desarrolla logros significativos la producción de textos argumentativos en los estudiantes del quinto grado de secundaria en el Colegio José Francisco da Cruz – Villa Canaán 2022, siendo el promedio del pretest 10,32, y el promedio obtenido en el post test fue de 14, 96.
Collections
- Tesis [324]