Las tecnologías de la información y comunicación y logro de aprendizaje en estudiantes del sexto de primaria área personal social de la I.E.P.M. N° 60039, Tamshiyacu 2022
Abstract
The objective of the study was to determine the relationship between the use of Information and Communication Technologies with the learning achievement of sixth grade students in the Personal Social area of the I.E.P.M. N° 60039, Tamshiyacu, 2022. This research was of a non-experimental type and a cross-sectional descriptive-correlational design. The population was delimited by 134 students from the 6th grade of primary school (morning shift, sections A, B, C, D and E) of the I.E.P.M. N° 60039, Tamshiyacu, enrolled in 2022. The technique used in data collection was the survey and the instrument was the questionnaire, as well as the analysis of documents and its instrument, the report card. For data processing, the statistical program Statistical package for social sciences (SPSS), version 24 in Spanish. For the analysis and interpretation of data, the Chi square test (X2) and with a bilateral significance of p < 0.005, the hypothesis was accepted: there is a highly significant inverse statistical relationship between the use of Information and Communication Technologies and learning achievement in sixth grade students in the Personal Social area of the I.E.P.M. No. 60039, Tamshiyacu, in the year 2022. El estudio tuvo como objetivo determinar la relación del uso de Tecnologías de la Información y Comunicación con el logro de aprendizaje en estudiantes del sexto grado de primaria área Personal Social de la I.E.P.M. N° 60039, Tamshiyacu, 2022. Esta investigación fue de tipo no experimental y de diseño descriptivo - correlacional transversal. La población estuvo delimitada por 134 estudiantes del 6° de primaria (turno mañana, secciones A, B, C, D y E) de la I.E.P.M. N° 60039, Tamshiyacu, matriculados el año 2022. La técnica que se utilizó en la recolección de datos fue la encuesta y el instrumento el cuestionario, así como el análisis de documentos y su instrumento el acta de calificaciones. Para el procesamiento de datos se utilizó el programa estadístico Statistical package for social sciences (SPSS), versión 24 en castellano. Para el análisis e interpretación de datos se utilizó la prueba de Chi cuadrada (X2) y con una significancia bilateral de p < 0.005, se aceptó la hipótesis: existe relación estadística altamente significativa entre el uso de Tecnologías de la Información y Comunicación y logro de aprendizaje en los estudiantes del sexto grado de primaria área Personal Social de la I.E.P.M. N° 60039, Tamshiyacu, en el año 2022.
Collections
- Tesis [118]