La inteligencia emocional y logros de aprendizajes en estudiantes de secundaria de la Institución Educativa Regina Leonor Cortez Alvarado, Loreto Nauta 2022
Abstract
The research had the following general objective: Determine the relationship between emotional intelligence and learning achievements in secondary school students of the Regina Leonor Cortez Alvarado educational institution, Loreto (Nauta) 2022).
The research was non-experimental. The general design used was descriptive and correlational.
The population was made up of 344 students from the Regina Leonor Cortez Alvarado Educational Institution, Loreto (Nauta) 2022).
The sample that was applied was the census sample, that is, we worked with the total study population.
The data collection instrument that was used was the questionnaire to know the development of emotional intelligence and the official transcripts to identify the learning achievements of the students of the Regina Leonor Cortez Alvarado Educational Institution, Loreto (Nauta) 2022).
The most important results are: tc = 109.01 > tt = 3.14, df = 6; ? = 1%, when applying the contingency coefficient, r = 49% was obtained, which indicates that there is a relationship between the variables under study, with a degree of 49%. Therefore, the research hypothesis is accepted: "There is a significant relationship between emotional intelligence and learning achievements in secondary school students of the Regina Leonor Cortez Alvarado educational institution, Loreto (Nauta) 2022)". La investigación se planteó el siguiente objetivo general: Determinar la relación entre la inteligencia emocional y los logros de aprendizaje en estudiantes de educación secundaria de la institución educativa Regina Leonor Cortez Alvarado, Loreto (Nauta) 2022).
La investigación fue de tipo No experimental. El diseño general que se empleó fue el descriptivo y correlacional.
La población lo conformaron 344 estudiantes de la Institución Educativa Regina Leonor Cortez Alvarado, Loreto (Nauta) 2022).
La muestra que se aplicó fue la muestra censal, es decir se trabajó con el total de la población de estudio.
El instrumento de recolección de datos que se utilizó fue el cuestionario para conocer el desarrollo de la inteligencia emocional y las actas oficiales de notas para identificar los logros de aprendizaje de los estudiantes de la Institución Educativa Regina Leonor Cortez Alvarado, Loreto (Nauta) 2022).
Los resultados más importantes son: tc = 109,01 > tt = 3,14, gl = 6; ? = 1%, al aplicar el coeficiente de contingencia se obtuvo r =49% lo que indica que existe una relación entre las variables en estudio, con un grado de 49%. Por tanto, se acepta la hipótesis de investigación: “Existe una relación significativa entre la inteligencia emocional y los logros de aprendizaje en estudiantes de educación secundaria de la institución educativa Regina Leonor Cortez Alvarado, Loreto (Nauta) 2022)”.
Collections
- Tesis [324]