Impacto de la implementación del octógono nutricional en la decisión de compra de alimentos en amas de casa de la ciudad de Iquitos, 2020
Date
2022Author
Lozano Salazar, Dennis Carlos
Rengifo Saenz, Ronald Alexander
Metadata
Show full item recordAbstract
Nutritional labeling is a useful tool for consumers, where they can make informed and healthy choices. The choice, purchase and consumption of food will depend on consumers, on the nutritional information they use on the labels. It will also influence the taste to read the information, the format and the motivation to use the nutritional labeling. This study addresses the impact of the use of the octagon and nutritional labeling on the decision to purchase processed products by housewives in the city of Iquitos. The research was non-experimental, descriptive with a cross section, and the sample consisted of 800 housewives. A questionnaire was applied to nurses on the use of the octagon and labeling as a data collection instrument. The results reveal that puncha has the highest percentage where housewives have heard about the healthy eating law, with 81.0%, but at the same time they comprise the highest percentage in ignorance of the nutritional label (68%). It is also observed that the housewives are “In favor” and “Totally in favor” of the application of the Healthy Eating Law”. Octagons are much easier to understand as they indicate “High Sugar”, “High Sodium”, “High Trans Fat”. Concluding that, the octagons present in the nutritional label of processed products, "Has changed" in a positive way in the decision to purchase them, understanding each other better, and reducing the consumption of these products. El etiquetado nutricional es una herramienta útil para los consumidores, donde estos puedan realizar elecciones informadas y saludables. La elección, compra y consumo de los alimentos dependerá de los consumidores, de la información nutricional que usen de las etiquetas. También influirá el gusto de leer la información, el formato y la motivación para usar el etiquetado nutricional. Este estudio aborda el impacto que tiene el uso del octógono y del etiquetado nutricional en la decisión de compra de productos procesados de amas de casa de la ciudad de Iquitos. La investigación fue no experimental, descriptiva con corte transversal, y la muestra estuvo conformada por 800 amas de casa de la ciudad de Iquitos. Se aplicó un cuestionario para amas sobre el uso del octógono y etiquetado, como instrumento de recolección de datos. Los resultados revelan que punchana tiene el mayor porcentaje donde las amas de casa han escuchado sobre la ley de alimentación saludable, con un 81,0%, pero a su vez comprenden el mayor porcentaje en el desconocimiento de la etiqueta nutricional (68%). Se observa también que las amas de casa están “A favor” y “Totalmente a favor” de la aplicación de la Ley de Alimentación saludable”. Los octógonos se entienden mucho mejor, ya que indican “Alto en azúcar”, “Alto en sodio”, “Alto en grasa trans”. Concluyendo que, los octógonos presentes en la etiqueta nutricional de productos procesados, “Ha cambiado” de forma positiva en la decisión de compra de estos mismos, entendiéndose mejor, y disminuyendo el consumo de estos productos.
Collections
- Tesis [169]