Cultura financiera y uso de los productos financieros en los comerciantes del mercado Belén Iquitos año 2022
Abstract
The general objective of the study was: to determine the relationship between financial culture and use of financial products in the merchants of the Belen Iquitos Market year 2022, applied research was chosen, descriptive level - correlational, with a non-experimental design, 277 merchants were included as a population, to whom the survey technique and the questionnaire were applied as an instrument in order to obtain accurate data. Concluding that, the financial culture is at an average level (26%), this is because they never analyze their ability to pay before acquiring a loan; also, that sometimes they usually negotiate the interest rate of the loans you request; On the other hand, the use of financial products in traders is occasionally (25%) because you have sometimes opened a time deposit account to save a capital; Also, financial institutions sometimes offer protection insurance for card security. Finally, a coefficient of 0.770 (considerable positive) and a bilateral significance of 0.000 were contrasted, which means that there is a significant relationship between financial culture and use of financial products in the merchants of the Belen Iquitos Market year 2022. En el estudio se tuvo como objetivo general: determinar la relación entre la cultura financiera y uso de los productos financieros en los comerciantes del Mercado Belén Iquitos año 2022, se optó por una investigación de tipo aplicada, nivel descriptivo – correlacional, con un diseño no experimental, se incluyó como muestra a 277 comerciantes, a quienes se les aplicó la técnica de la encuesta y el cuestionario como instrumento con el propósito de conseguir datos precisos. Concluyéndose que, la cultura financiera se encuentra en un nivel medio (26%), esto se debe a que nunca analizan su capacidad de pago antes de adquirir un préstamo; también, que a veces suelen negociar la tasa de interés de los créditos que solicita; por otro lado, el uso de los productos financieros en los comerciantes es ocasionalmente (25%) debido a que a veces ha abierto una cuenta de depósito a plazo fijo para ahorrar un capital; también, las entidades financieras a veces ofrecen seguro de protección para la seguridad de las tarjetas. Por último, se contrasto un coeficiente de 0,770 (positiva considerable) y una significancia bilateral de 0.000, lo cual quiere decir que existe una relación significativa entre la cultura financiera y uso de los productos financieros en los comerciantes del mercado Belén 2022.
Collections
- Tesis [299]