Liderazgo y clima laboral en la Unidad de Gestión Educativa Local Ucayali, Contamana 2020
Abstract
The present investigation determined as a general objective to determine the relationship between leadership and the work environment in the Ucayali Contamana 2020 Local Educational Management Unit, taking the type of study as descriptive - correlational and non-experimental design, where a population made up of 86 collaborators, who were surveyed through the survey technique and the questionnaire as an instrument. Then, the research concludes that the leadership of managers is rated as very inadequate by 30%, since the leader never cares about specifically defining and describing the tasks; the leader never listens to the opinion of the staff before making a decision. For its part, the work environment is rated as inadequate by 29%, because they are almost never given the opportunity to propose the way in which they want to carry out their activities, however, sometimes there is trust between colleagues to talk about any type problem, but never in the organization do they receive support from the boss in carrying out the tasks. Likewise, it was determined that leadership is significantly related to the work environment with a positive correlation of 0.705, as well as a correlation coefficient of 0.711 for organizational leadership, and a correlation of 0.626 for individual leadership, evidencing a degree of significance (bilateral) of 0.000 for both correlations. La presente investigación determinó como objetivo general determinar la relación entre el liderazgo y el clima laboral en la Unidad de Gestión Educativa Local Ucayali Contamana 2020, tomado el tipo de estudio como descriptivo – correlacional y diseño no experimental, donde se incluyó a una población conformada por 86 colaboradores, quienes fueron encuestados a través de la técnica de encuesta y como instrumento el cuestionario. Entonces, la investigación concluye que, el liderazgo de los directivos es calificada como muy inadecuado por el 30%, ya que, nunca el líder se preocupa por definir y describir específicamente las tareas; nunca el líder escucha la opinión del personal antes de tomar una decisión. Por su parte el clima laboral es calificada como inadecuado por el 29%, debido que, casi nunca les brindan la oportunidad de proponer la forma en la cual desea realizar sus actividades, sin embargo, a veces existe la confianza entre compañeros para platicar cualquier tipo de problema, pero nunca en la organización reciben apoyo del jefe en la realización de las tareas. Asimismo, se determinó que el liderazgo se relaciona significativamente con el clima laboral con una correlación positiva de 0.705, como también, para liderazgo organizativo un coeficiente de correlación de 0.711, y para liderazgo individual una correlación de 0.626, evidenciando un grado de significancia (bilateral) de 0.000 para ambas correlaciones.
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- Tesis [130]