Efecto del gasto público en educación como porcentaje del Producto Bruto Interno sobre la pobreza monetaria de Loreto periodo 2007-2020
Abstract
The objective of this research work is to determine the estimated effect of public spending on education as a percentage of the Gross Domestic Product (GDP) on monetary poverty in Loreto in the period 2007-2020; based on the fact that public spending on education is the main tool to eradicate illiteracy, increase school attendance, and that the population has more years of quality education that is reflected in better school performance. The research was of a quantitative type, correlational-causal level and non-experimental design with longitudinal data, which included as a study population all the statistical records on public spending on education in the Loreto region, Loreto's GDP and income levels. Applying the simple linear regression model using the OLS method at the 5% level of significance, it was determined that when public spending on education as a percentage of Loreto's GDP grows by 1%, the level of monetary poverty in the Loreto region is reduced by -1.904%. Likewise, the presence of a negative relationship of -77.34% was observed between public spending on education as a percentage of Loreto's GDP and monetary poverty in Loreto in the period 2007-2020. La presente tesis magistral tiene como objetivo determinar el efecto estimado del gasto público en educación como porcentaje del Producto Bruto Interno (PBI) sobre la pobreza monetaria en Loreto en el periodo 2007-2020; sustentado en que el gasto público en educación es la principal herramienta para erradicar el analfabetismo, incrementar la asistencia escolar, y que la población tenga mayores años de educación de calidad que se refleja en un mejor rendimiento escolar. La investigación fue de tipo cuantitativo, nivel correlacional-causal y diseño no experimental con datos de corte longitudinal, que incluyó como población de estudio a la totalidad de registros estadísticos sobre gasto público en educación en la región Loreto, PBI de Loreto e ingresos pecuniarios. Luego de aplicar el modelo de regresión lineal simple mediante el método de MCO al nivel de significancia del 5%, se determinó que cuando el gasto público en educación como porcentaje del PBI de Loreto crece en 1%, el nivel de pobreza monetaria de la región Loreto se reduce en -1.904%. Asimismo, se observó la presencia de una relación negativa de -77.34% entre el gasto público en educación como porcentaje del PBI de Loreto y la pobreza monetaria en Loreto durante el periodo 2007-2020.
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- Tesis [134]