Estilos parentales y rendimiento académico de los estudiantes del quinto ciclo de la Institución Educativa N° 6010274 Cruz del Sur, San Juan Bautista 2022
Abstract
The objective of the present study was to establish the relationship of maternal parental style in the academic performance in the areas of communication and mathematics of the students of the V Cycle of primary school of the Educational Institution Nº 6010274. The type of study is descriptive with a quantitative approach, non-experimental, cross-sectional and correlational design. The population consisted of 100 students of the fifth cycle and the same number of mothers. As the sample was the total population, non-probabilistic sampling was used. The survey technique and documentary analysis were applied; the questionnaire and the registration form were used as instruments. Statistical graphs were used to analyze the tables of data percentages and averages. The most relevant conclusions were the following: The parental style scales with the highest prevalence in mothers are autonomy with 67 %; role distribution with 62 %; satisfaction with parenting with 57 %; social desirability with 57 % and discipline with 52%. The parental style of the mothers of the V Cycle students is Authorized with 52%. The academic performance in the areas of communication and mathematics is level A. The data collected were evaluated by means of statistical tables and graphs, applying Pearson's correlation at the 0.05 level (bilateral), which allowed the research hypothesis to be accepted: There is a significant relationship of the parental style of the mothers and the academic performance in the areas of communication and mathematics of the students of the V Cycle of primary school of the Educational Institution Nº 6010274. El objetivo del presente estudio fue establecer la relación del estilo parental materno en el rendimiento académico de las áreas de comunicación y matemática de los estudiantes del V Ciclo de primaria de la Institución Educativa Nº 6010274. El tipo de estudio es descriptivo con el enfoque cuantitativo, diseño no experimental, transversal y correlacional. La población estuvo conformada por 100 estudiantes del V Ciclo y la misma cantidad de madres de familia. Siendo como muestra el total de la población, se utilizó el muestreo no probabilístico. Se aplicó la técnica de la encuesta y el análisis documental; como instrumentos el cuestionario de preguntas y la ficha de registro. Se utilizaron gráficos estadísticos para analizar las tablas de porcentajes de datos y los promedios. Las conclusiones más relevantes fueron las siguientes: Las escalas del estilo parental de mayor prevalencia en las madres son autonomía con 67 %; distribución de rol con 62 %; satisfacción con la crianza con 57 %; deseabilidad social con 57 % y disciplina con 52%. El estilo parental de las madres de los estudiantes del V Ciclo es el Autorizado con 52%. El rendimiento académico de las áreas de comunicación y matemática es del nivel A. Los datos recolectados fueron evaluados mediante tablas y gráficos estadísticos, aplicándose la correlación de Pearson al nivel 0,05 (bilateral), lo que permitió aceptar la hipótesis de investigación: Existe relación significativa del estilo parental de las madres y el rendimiento académico de las áreas de comunicación y matemática de los estudiantes del V Ciclo de primaria de la Institución Educativa Nº 6010274.
Collections
- Tesis [117]