Show simple item record

dc.contributor.advisorVásquez Matute, Sol Patricia
dc.contributor.authorRengifo Palla, Esdras
dc.date.accessioned2023-09-28T18:38:18Z
dc.date.available2023-09-28T18:38:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other370.1523 R41 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9368
dc.description.abstractThe objective of this research was to determine the relationship between teaching strategies and problem solving. The type of study is quantitative, non-experimental, with a descriptive correlational design, considering a population of 105 students of the five cycle and this same population as the sample, for which non-probabilistic sampling was used. The technique used was the survey and as an instrument the questionnaire, being structured for each variable with its respective dimension and item; likewise, they were validated by three teachers with expertise in the subject and to obtain the reliability the Cronbach's alpha statistic was used, which indicates that they are reliable. Statistical graphs were used to analyze the tables of data percentages and averages. The most relevant conclusions were the following: There is a significant relationship between teaching strategies and problem solving in students of the IV cycle of primary education of the Educational Institution N° 62301 of Puranchim in 2022. This was tested with Kendall's Tau-b non-parametric inferential statistical test, with a confidence of 99%, obtaining significant results, which allowed us to accept the study hypothesis.en_US
dc.description.abstractEl objetivo de esta investigación fue Determinar la relación existente entre las estrategias de enseñanza y la resolución de problemas. El tipo de estudio es cuantitativa, no experimental teniendo como diseño el descriptivo correlacional, considerando una población de 105 estudiantes del V ciclo y esta misma como la muestra, para lo cual se utilizó el muestreo no probabilístico. La técnica utilizada fue la encuesta y como instrumento el cuestionario, siendo estructurados por cada variable con su respectiva dimensión e item; asimismo, fueron validados por tres docentes con experticia en el tema y para obtener la confiabilidad se utilizó el estadístico alfa de Cronbach, la cual indica que son confiables. Se utilizaron gráficos estadísticos para analizar las tablas de porcentajes de datos y los promedios. Las conclusiones más relevantes fueron las siguientes: Existe relación significativa entre las estrategias de enseñanza y la resolución de problemas en los estudiantes del IV ciclo de educación primaria de la Institución Educativa N° 62301 de Puranchim en el 2022. (Tabla 9). Se comprobó con la prueba estadística inferencial no paramétrica Tau-b de Kendall, con una confianza del 99%, obteniéndose resultados significativos lo cual permitió aceptar la hipótesis de estudio.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectEstrategias de aprendizajees_PE
dc.subjectMétodo de enseñanzaes_PE
dc.subjectEstudiante de primariaes_PE
dc.subjectPueblos indígenases_PE
dc.titleEstrategias de enseñanza y resolución de problemas en estudiantes del quinto ciclo de la Institución Educativa N° 62301 comunidad Achuar Puramchim Datem del Marañon 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Primariaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Primariaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni76831486
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8760-7758
renati.advisor.dni05232872
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline112016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorPizango Paima, Rusel Americo
renati.jurorLopez Vasquez, Ana Rosana
renati.jurorSoplin Soplin, Carlos Alberto
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess